تکنولوژی

پارچه نمدی از کجا بخرم

پارچه نمدی چیست ؟ نمد یک نوع پارچه است که از الیاف های متراکم و فشرده تولید شده است. پارچه پشمی نمدی از پشم و خز حیوانات به روش سنتی تشکیل می شود. اما امروزه پارچه های با الیاف های مصنوعی و اکریلیک تولید می شوند.

پارچه نمدی پشمی برای اینکه از پشم و خز حیوانات تشکیل می شود در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و بعد از آتش گرفتن به خودی خود خاموش می شود. البته پارچه نمدی جاذب رطوبت بوده و صدا را تضعیف می کند. در تولید پارچه های نمدی از فشار، گرما، آب الیاف های طبیعی و مصنوعی استفاده می‌ کنند تا به هم پیوند بخورند و یک پارچه نمدی تولید شود. پارچه نمدی اکلیلی یک پارچه رایجی است که برای ساخت بسیاری از محصولات مانند جاکلیدی با پارچه نمدی، جاجورابی با پارچه نمدی، جا حوله ای با پارچه نمدی، کیف پول، کیف موبایل، جا سوزنی و… از آن استفاده می کنند.

از پارچه نمدی تزیینی به منظور تزیین یا ساخت عروسک، کیف و سایر محصولات دستی استفاده می شود. امروزه ساخت عروسک حیوانات با پارچه نمدی امکان پذیر است و البته این پارچه ها برای ساخت کیف، کیف پول، جاکلیدی و… کاربرد دارند.  امروزه پارچه نمدی برای عروسک سازی هم کاربرد زیادی دارد و از انواع پارچه نمدی در رنگ بندی و طرح های مختلف مانند پارچه نمدی خالدار، پارچه نمدی تک رنگ  به منظور ساخت انواع عروسک استفاده می شود. پارچه های نمدی جایگزین بی نظیری‌ برای پارچه های معمولی عروسک سازی است.

ویژگی های پارچه نمدی برای کیف

پارچه نمدی برای کیف باید پرز ندهد، رنگ ندهد، گوله گوله نشود و به آسانی پاره نشود. جنس پارچه نمدی که برای دوخت کیف استفاده می‌ کنید باید به گونه ای باشد که فرایند برش و دوخت را برای شما سخت نکند.دست سازهای نمدی از پرفروش ترین محصولاتی هستند که به صورت دستی تولید می شوند و توجه بسیاری از خانم ها را به سمت خود کشانده است.

درست كردن كيف با پارچه نمدی بسیار آسان است و کافی است لوازم مورد نیاز برای تهیه کیف نمدی را تهیه کنید. پارچه نمدی ضخیم در رنگ های دلخواه، نخ معمولی و نخ دسمه، پارچه نمدی در رنگ های دلخواه، زیپ و سوزن مخصوص نمد دوزی، گیپور، قیچی از وسایل لازم برای ساخت کیف نمدی هستند.

ابتدا باید الگوی مورد نظر را بر روی پارچه کشیده و برش بزنید. برای تزیینات کیف از پارچه های نمدی نازک استفاده کنید. می‌ توانید پارچه های نمدی نازک را در طرح های اشک یا طرح های فانتزی و سنتی برش بزنید. در این مرحله باید طرح هایی که با پارچه نمدی ناز کشیده اید را با استفاده از نخ و سوزن به صورت دندان موشی بر روی الگوی جلوی کیف بدوزید. البته اگر دوخت دندان موشی را بلد نیستید می توانید از چسب مخصوص پارچه نمدی استفاده کنید و با استفاده از چسب طرح های برش خورده را بر روی الگو جلوی کیف بچسبانید.

 

توجه کنید برای دوخت دندان موشی باید از رنگی که با رنگ پارچه کیف همخوانی و هماهنگی دارند استفاده کنید. بعد از تزیین قسمت جلوی کیف باید الگو نمدی برش خورده را با نخ سوزن به صورت دندان موشی بدوزید. کیف شما احتیاج به زیپ دارد و برای متصل کردن زیپ به کیف باید از چرخ خیاطی استفاده کنید. با استفاده از چسب مناسب برای پارچه نمدی گیپور ها را بر روی زیپ متصل کنید تا قسمت داخلی کیف تمیز تر به نظر برسد. دو تکه پارچه نمدی ضخیم برش بزنید و دور تا دور آن را با دوخت دندان موشی بدوزید تا تبدیل به یک بند شود. بند دوخته شده را به دو طرف انتهایی کیف متصل کنید‌.

_____________________________________

 

برای طراحی حروف انگلیسی با پارچه نمدی باید  حروف انگلیسی را در سایز دلخواه خود بر روی  پارچه نمدی بزرگ بکشید. دقت کنید باید حروف را دو بار بکشید، چرا که قصد داریم حروف برجسته باشند. پیشنهاد می شود برای جذاب شدن حروف انگلیسی از رنگ‌ های متنوع استفاده کنید. بعد از طراحی حروف انگلیسی آن ها را برش بزنید و دو حروف انگلیسی را با نخ همرنگ با پارچه نمدی به صورت دندان موشی به هم بدوزید اما برای پر کردن حروف قسمت بالایی حروف را باز بگذارید. پشم شیشه را از قسمت باز بالایی حروف پر کنید و در انتها با همان نخ و سوزن قسمت بالایی را به صورت مرتب و منظم بدوزید. می توانید برای تزیین اتاق خواب یا تزیین جاکلیدی نمدی و عروسک از این حروف انگلیسی نمدی استفاده کنید.

تاریخچه کهن پارچه های نمدی

یکی از قدیمی و کهن ترین پارچه های جهان، نمد می باشد. در ۶ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پارچه نمدی خوب

تولید می شد. این شواهد باستانی ثابت می کند، نمد قدیمی ترین پارچه های جهان بوده و از هر نوع منسوجات بافته شده ای قدیمی تر است. افسانه هایی در فرهنگ های مختلف جهان وجود دارند که بیان می کنند پارچه نمدی توسط چه کسی و با چه روشی تولید شده است. به طور مثال افسانه های سومری آمده است که اولین بار توسط اورنامان پارچه نمدی کشف شد. در سنت غربی ‌ساخت نمد به سنت جیمز یا کلمنت برمی گردد. گفته می‌ شود هر دو اشخاص در صندل های خود الیاف های طبیعی قرار می دادند تا الیاف بتواند از پاهای آن ها در برابر تاول محافظت کند.

 

زمانی که الیاف را در صندل خود قرار می دادند از عرق پا و فشار و گرمای که پا به الیاف وارد می کرد نمد تولید می شد. البته این داستان ها و افسانه ها در فرهنگ های دیگر ممکن است پر رنگ نباشد اما در منطقه اوراسیا هزار سال است که نمد سازی نقش مهمی در زندگی افراد ساکن در این منطقه دارد. از دیرباز مردمان ساکن تبت به دلیل مقاوم بودن در برابر صدا از این پارچه به روش های گوناگونی استفاده می کردند. مردمان ترک و مردمان ایران باستان از نمد کفپوش های نمدی می ساختند یا مردمان هندی از نمد به عنوان پتو استفاده می کرده اند. همانطور که گفتیم نمد در مقابل حرارت و آب مقاومت بالایی دارد، به همین دلیل در جهان باستان از نمد ها برای ساخت خانه استفاده می شد.

 

ممکن است با خود بگویید پارچه نمدی از کجا تهیه کنیم ؟ قیمت پارچه نمدی متری چند است؟ در حقیقت پارچه نمدی به صورت رولی و متری هم به فروش می‌ رسد و در بسیاری از فروشگاه ها این پارچه ها در ابعاد دلخواه شما یا ابعاد تعیین شده برش می خورند و به فروش می رسند. قیمت پارچه نمدی ساده بسته به متراژ پارچه، کیفیت و رنگ در فروشگاه های مختلف متفاوت می باشد. می توانید پارچه های نمدی را از مرکز فروش پارچه نمدی تهیه کنید یا می توانید اقدام به خرید پارچه نمدی از دیجی کالا یا سایر فروشگاه های اینترنتی معتبر کنید.

 

چگونه با پارچه نمدی جامدادی درست کنیم ؟

برای درست كردن جامدادي با پارچه نمدی احتیاج به آستری، نمد، دکمه، قیچی، نخ و سوزن دارید. در ابتدا الگو جامدادی را بر روی پارچه نمد بکشید و برش بزنید. سپس الگو جامدادی را بر روی آستری بی اندازید و برش بزنید. بر روی الگوی طرح الگو را بچسبانید. می‌ توانید از سنجاق برای ثابت کردن استر استفاده کنید. دو تکه الگو جامدادی را با دوخت دندان موشی به هم متصل کنید. از پارچه های رنگی برای تزیین جامدادی استفاده کنید. در آخر با ایجاد جا دکمه و استفاده از دکمه همرنگ با رنگ جامدادی، جامدادی را تکمیل کنید.

 

پارچه نمدی به دلیل تنوع رنگ و ضخامت مناسب که دارد بهترین گزینه برای ساخت کاردستی است. درست کردن کاردستی با پارچه نمدی بسیار آسان تر از چیزی که فکر می کنید است، چرا که درست کردن کاردستی به هیچ مهارت خاصی نیاز ندارد و بسیاری از ایده‌ هایی که ارائه شده است روش ساخت آسانی دارند. شما می توانید با کمترین هزینه و با وسایل کاربردی که در خانه دارید عروسک، جلد کتاب، حلقه گل و جاسوزنی با پارچه نمدی درست کنید.

 

برای درست كردن كيف پول با پارچه نمدی احتیاج به پارچه نمد، چسب حرارتی، چسب کفش یا چسب پارچه، سوزن و نخ دارید. در مرحله اول باید نمد را به صورت مستطیل با طول 21 و 12 برش بزنید. یک قطعه با طول 8 و عرض 3 برش دهید. دو طرفه الگویی که برش زده اید را باید به هم برسانید اما باید به اندازه دو نیم سانتی متر از هم فاصله داشته باشند. با استفاده از چسب حرارتی نمد را به هم بچسبانید. از رنگ دیگر نمد به اندازه ۳*۸ سانتی متری برش بزنید و آن را به یک طرف کیف متصل نمایید. توجه کنید و آن را باید با چرخ خیاطی بدوزید تا جلوه زیباتری بگیرد. بر طرف دیگر کیف پول به اندازه سر بند چسب پارچه ای بچسبانید. برای تزیین از نمدی با رنگ دیگر کمک بگیرید و یک گل طراحی کنید. گل را بر روی سر بند کیف پول به چسبانید. در مرحله آخر دو طرف باز کیف پول را با چرخ خیاطی بدوزید تا هیچ درزی باقی نماند.

 

چگونه با پارچه نمدی عروسک درست کنیم

برای ساخت عروسک با پارچه نمدی باید وسایل مورد نیاز دوخت عروسک را تهیه کنید. وسایل مورد نیاز برای ساخت عروسک خرس شامل: سوزن نمد دوزی، چسب حرارتی، نمد، قیچی، نخ همرنگ با نمد، پشم شیشه، مقوا و الگو، گوش پاک کن، رژگونه و سایر وسایل تزیینی عروسک است. در ابتدا الگو عروسک را بر روی کاغذ بکشید و برش دهید. الگو شامل دو عدد سر، دو عدد بدنه و دو عدد گوش است. دقت کنید گوش و سر و بدنه عروسک باید جدا برش بخورند. از هر الگو باید دو عدد برش دهید. ابتدا صورت عروسک را تکمیل کنید و پوزه را بر روی صورت با دوخت دندان موشی بدوزید.

 

سپس بینی را با چسب بر روی پوزه بچسبانید. گوش عروسک را چهار عدد برش بزنید و دو عدد را جدا کرده  با دوخت دندان موشی بدوزید، سپس دو عدد دیگر را به همین روش به هم بدوزید. قسمت پایینی گوش را که باید به سر متصل کنید را باز بگذارید و با پشم شیشه پر کنید. گوش ها را به یک لایه از پارچه سر متصل کنید و دو لایه سر عروسک را به هم  بدوزید و با پشم شیشه پر کنید. در این مرحله باید صورت عروسک را تکمیل کنید. چشم و دهان عروسک را با مداد بکشید و با سوزن با رنگ مشکی یا رنگ دلخواه بدوزید‌.

 

با استفاده از گوش پاک کن رژگونه رنگ دلخواه خود را در قسمت گونه عروسک بزنید تا چهره عروسک شما بامزه شود. در مرحله بعد باید به سراغ بدن خرس بروید. دو عدد از الگو بدنه را برش داده و با دوخت موشی به هم متصل کنید. می توانید با نمد رنگی دیگر یک شکل بیضی برش دهید و قبل از دوخت بدنه به قسمت شکم بدنه متصل کنید. بدنه را با دوخت موشی بدوزید و با پشم شیشه پر کنید. سر عروسک و بدنه آن را با سوزن و نخ به هم متصل کنید تا عروسک شما تکمیل شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن