خوراکی ‌ها

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟ فلفل یکی از ادویه های مهم در غذاها و مورد علاقه مردم نواحی جنوب کشور است. فلفل با اینکه تندی دلچسبی دارد گاهی ممکن است بیش از حد تند باشد این تندی ممکن است در سوپ، آش رشته، ترشی، آبگوشت، ماکارونی، کله پاچه به دلیل استفاده از فلفل بروز دهد.

فلفل  در گروه ادویه ها جا می گیرد و از در کاربردترین ادویه هاست . در این مقاله شما را به طور کلی با فلفل اشنا می کنیم سپس به راه های مختلف گرفتن تندی فلفل می پردازیم.

فلفل سیاه گلستان مقدار 90 گرم

چگونه جزغاله درست کنیم؟
وزن
90 گرم
ابعاد بسته‌بندی
13.5 × 4.5 × 4.5 سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
22/12185
شکل ماده غذایی
پودر
سایر توضیحات
- 100 درصد پودر فلفل سیاه

فلفل های گوناگون سفید ، قرمز ، سیاه در واقع  همگی محصول یک بوته هستند . رنگ فلفل به هنگام چیده شدن و شیوه پرورش ان ارتباط دارد . فلفل دارای خاصیت های زیادی بسیاری است . فلفل باعث بهبودی سیستم گوارش میشود و سرعت  گردش خون را  افزایش می دهد .

مقاله پیشنهادی: ادکلن هالیدی

در قرون گذشته فلفل در اروپا بسیار  نادر و گرانبها بود زیرا فلفل از نواحی دور دست به اروپا وارد میشد . البته همچنان فلفل به اروپا وارد میشود ولی راه رسیدن ان همانند گذشته سخت و صعب العبور و با امکانات کم نیست . فلفل امروزه همانند نمک روی میزهای غذا یافت میشود .

فلفل پاپریکا گلستان مقدار 80 گرم

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟
وزن
80 گرم
ابعاد بسته‌بندی
13.5 × 4.5 × 4.5 سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
22/12185
شکل ماده غذایی
پودر
سایر توضیحات
- 100 درصد پودر فلفل پاپریکا

زادگاه فلفل نواحی گرمسیر و مرطوب اسیا است. این گیاه در منطقه مالابار  در جنوب هند از زمان های بسیار دور کاشته میشده است .

نواحی مجاور منطقه مالابار نیز که شرایط اقلیمی یکسانی داشتند نیز اقدام به کاشت فلفل می کردند . امروزه علاوه بر کشورهای جنوب شرق اسیا ، کشورهای ویتنام ، برزیل ، شیلی نیز این محصول را در حجم وسیع پرورش و صادر می کنند .

مقاله پیشنهادی: سنگ.پا برقی خوبه

فلفل قبل از بسته بندی باید عاری از هرگونه ساق و برگ و گرد و غبار باشد . فلفل ها پس از خشک شدن در رنگ های سیاه ، قرمز و سفید عرضه میشود . گونه های مختلف فلفل بر اساس رنگ ، بو و کیفیت ، قیمت های مختلفی دارند .

پودر فلفل سفید گلها – 80 گرم

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟
وزن
80 گرم
ابعاد بسته‌بندی
11x4x4 سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
22/10439

خواص فلفل

فلفل  سبب تحریک پرزهای چشایی میشود  و پیامی ‌به معده ارسال می کند که سبب  ترشح اسید هیدروكلوریک و در نهایت هضم بهترغذا می‌شود. اسید هیدروکلوریک برای هضم پروتئین‌ها و سایر  مواد غذایی در معده واجب است. زمانی که  میزان  اسید هیدروكلوریك  در بدن به حد کافی نباشد، غذا غذا در معده دیر هضم میشود.   به غیر از این ، فلفل تعرق و ادرار را بیشتر می کند . فلفل همینطور  خاصیت  مفید آنتی اكسیدان و آنتی باكتریال مؤثر را در در خود بروز می دهد .

مقاله پیشنهادی: قیمت دف

فلفل قرمز گلستان مقدار 75 گرم

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟
وزن
75 گرم
ابعاد بسته‌بندی
16.5 × 12.5 × 2 سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
22/12185
سایر توضیحات
- فلفل قرمز 100 درصد طبیعی

سیاه، سفید، قرمز، سبز

رنگ فلفل به وقت چیده شدن و نحوه پرورش ان ارتباط دارد .  متداول ترین گونه فلفل، فلفل سیاه است که برای آن باید میوه‌های فلفل را زمانی برداشت کرد  که نارس و رنگشان همچنان  سبز است. دانه‌ها در فرایند  تخمیر و خشک شدن چروک شده  و رنگ شان  سیاه  می‌شود.

مقاله پیشنهادی: هدبند دخترانه

نوع رایج دیگر ، فلفل سفید است. برای تولید  فلفل سفید، دانه‌ها زمان  چیده شدن باید  رسیده باشند  و رنگ انها  کبود مایل  به قرمز تیره باشد. دانه‌ها را در آب می گذارند  تا خیسانده شود . بعد فقط مغز دانه‌ها به جا می ماند که در فرایند  خشک شدن به  رنگ سفید مایل  به زرد تغییر می‌کنند.

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟

چگونه تندی فلفل را بگیریم؟
وزن
400 گرم
ابعاد بسته‌بندی
24 × 9 × 18 سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
22/12185

فلفل قرمز را باید هنگامی که میوه کاملا رسیده است برداشت کنید  . جریان خشک کردن فلفل قرمز باید سریع‌تر از سایر فلفل ها انجام پذیرد .

مقاله پیشنهادی: چاقو صبحانه خوری

نوع بسیار کمیاب فلفل ، فلفل سبز است . برای تولید فلفل سبز باید میوه زرد و نارس و باید انها را در نمک یا سرکه گذاشت تا فرایند تخمیری ان صورت نگیرد .

انواع  فلفل به غیر از  رنگ در عطر و طعم و همچنین  درجه تندی هم با هم فرق دارند . فلفل های سیاه و سبز خوش رایحه تر از فلفل سفید می باشند. ولی فلفل سفید ازگونه های دیگر تند تر است  و اغلب  برای درست کردن سس ماهی استفاده می‌شود.

فلفل سبز نیز برای  تهیه سس غذاهای کبابی استفاده میشود . دانه‌های فلفل سبز را اغلب اسیاب نمی کنند . فلفل قرمز هم تند و هم مزه شیرین ملایمی دارد  و مثل  فلفل سیاه زمان پخت گوشت قرمز به کار می رود.

مقاله پیشنهادی: خرید کود حیوانی

راه های رفع تندی فلفل؛ چطور تندی فلفل را بگیریم؟

فلفل یکی از ادویه ها و چاشنی های پر طرفدار در غذاهای مختلف است . اما ممکن است گاهی در اثر سهل انگاری فلفل زیادی به غذا بزنید و طعم تندی ان زیاد شود و غذا دیگر قابل خوردن نباشد . اما نگران نباشد با به کار بردن ترفندهای خاص تا حدی می توان تندی فلفل را گرفت .

کاپسایسین یکی از عناصر موجود در فلفل وجود دارد و سبب  تندی فلفل و طعم  دادن به غذا می شود، همینطور می تواند سبب  احساس سوزش شدیدی میشود  که برای چندین دقیقه یا حتی ساعت ها این حس ادامه یابد ‌‌ .

رفع تندی فلفل

چرا فلفل های تند می سوزانند؟

حس  تندی و سوزش  از عنصری  به نام کپسایسین ایجاد میشود  که یک ماده فعال در فلفل می باشد  و با گیرنده های حسی حرارت داخل دهان و پوست تماس برقرار می کند.

با اینکه هیچ حرارتی در جریان نیست  ولی  بدن به کپسایسین مثل  حرارات زیاد واکنش نشان می دهد. برای پیشگیری  از سوزش باید کپسایسین را از جای برخورد  پاک کنید و یا آنقدر رقیق شود  که این حس کاهش یابد .

رفع تندی فلفل از غذا

کره بادام زمینی به غذا بیافزایید:

کره بادام زمینی مملو  از چربی های   نشده  تک زنجیره و مواد مغذی است. این چربی ها با جلوگیری از برخورد  کپسایسین درون  فلفل به گیرنده های عصبی روی زبان تندی غذا را کم  می کنند. کره بادام زمینی همینطور به انواع مواد غذایی مثل  میوه، کرفس، ژله و … می توان  میل کرد.

مواد شیرین کننده به غذا اضافه کنید:

یکی ازراه های برطرف کردن تندی غذا در زمان  پخت اضافه کردن  مواد شیرین کننده مثل  قند، شکر و عسل به غذا است  تا مزه  تند آن  برطرف شود. حواستان باشد  از این شیوه در غذاهایی کی توان استفاده کرد که با شیرینی سازگاری دارند .

آب لیموترش یا سرکه به غذا بیافزایید:

برای برطرف کردن  تندی غذا در هنگام پخت اضافه کردن  چاشنی های ترش مزه مثل  آب لیمو ترش تازه، سرکه سیب، سرکه انگور و آبغوره است   و پس از اضافه نمودن غذا را هم بزنید تا با غذا یکدست  شوند و تندی زیاد غذا را برطرف کند . چاشنی های ترش مزه به خاطر عوض کردن طعم  اصلی غذا در همه غذاها کاربردی نیستند .

حجم غذا را افزایش دهید:

یکی از راه های مفید برای برطرف ا تندی غذا افزاضافه کردن مقداری مواد اولیه به غذای در حین پخت است زیرا با بیشتر کردن حجم غذا مزه  تندی  به خورد مواد جدید اضافه شده نیز می رود و طعم ان ملایم  می شود این شیوه را زمانی می توانید انجام دهید که زمان کافی برای پخت مواد غذایی نیز دارید .

از گوجه فرنگی استفاده کنید:

یکی ازراه های برطرف کردن تندی غذا اضافه نمودن  گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی است  . قابلیت  اسیدیته گوجه فرنگی باعث  کم شدن تندی غذا خواهد شد .

از این مواد غذایی کمک بگیرید:

برای برطرف کردن تندی غذا از مواد غذایی مثل  سبزی ها، سیب زمینی، فلفله دلمه ای، گوشت، حبوبات، کلم بروکلی و … نیز می توان بهره گرفت .

این روش ها را امتحان کنید:

اضافه کردن  لبنیات پرچرب به غذا های تند مثل  افزودن  شیر به سس تند سبب  حل شدن کپسایسین موجود در فلفل در لبنیات و متعادل و کم شدن طعم تند غذا می شود.

اضافه کردن  نمک به غذا و یا خوردن غذا به همراه  نمک و غذا های نمک سود شده نیز در برطرف کردن  تندی غذا تاثیر دارد. ولی این روش برای بیماران مبتلا به فشار خون اصلا توصیه نمیشود.

اگر  علت اصلی تندی غذا فلفل تازه می باشد ، خارج نمودن تکه های فلفل از غذا پیش از پخت کامل آن برای  پیشگیری  از بیشتر شدن  طعم تند غذا لازم است.

رفع تندی فلفل در دهان

هنگامی که غذای تند یا فلفل های تند مصرف کنید  دهن شما دچار سوزش می شود پس باید راهکار اینکه چگونه  جلوی سوختن بر اثر تندی را بگیرید را  بلد باشید ‌

چگونه جلوی سوزش فلفل تند را بگیریم؟

بلافاصله لبنیات مصرف کنید  به این دلیل  لبنیاتی مثل  ( خامه ترش، شیر، پنیر، بستنی ) در  حل شدن کپسایسین موثر است و  تندی دهان را برطرف می کند.

غذاهای چرب مصرف  کنید یا کمی روغن را در دهان تان  بچرخانید و بیرون بریزید تا سوزش از بین  برود .

یک قاشق کره بادام زمینی یا عسل بخورید .

برای بی اثر کردن تاثیرات کپسایسین غذاهای اسیدی مثل  لیمو و گوجه فرنگی مصرف کنید.

غذاهای حاوی  نشاسته کپسایسین اضافی را به خود جذب می کنند  پس غذاهای نشاسته دار بخورید.

رفع تندی فلفل از دست

اگر به فلفل تند دست زدید، برای از بین بردن تندی دستانتان:

نخستین راه کار این است دست ها را با مایع ظرف شویی بشویید.

با مالیدن روغن گیاهی و کره به دستان کپسایسین را برطرف کنید .

در محلول سفید کننده رقیق دستانتان   را بشویید.

نکته مهم:

اگر با میل کردن غذا یا فلفل تند دهانتان درگیر سوزش شد، آب سرد   اصلا نخورید  زیرا آب می تواند کپسایسین را منتشر کند و سبب بدتر شدن شرایط شما شود. نوشیدنی های الکلی، قهوه و نوشابه نیز سوزش دهان را از بین نمی برد  و تاثیر  کپسایسین را افزایش می دهد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن