خانه و سبک زندگی

آموزش نحوه تعمیر فندک اجاق گاز، سریع و آسان در خانه

 

این مطلب صرفا جهت آموزش می باشد و نمیتواند جایگزین فرد ماهر تعمیر کننده باشد.

 

در این مقاله می خواهیم در مورد علت روشن نشدن فندک اجاق گاز و اجزای فندک اجاق گاز و تعویض جرقه زن اجاق گاز و در مورد نصب ترانس فندک اجاق گاز و کلید فندک اجاق گاز مطالبی را ارائه دهیم.

 

فندک اجاق گاز یکی از مهم ترین بخش های آن به حساب می آید، بیشتر آسیب هایی که به اجاق گاز وارد می شود در مورد فندک آن‌ می باشد. همان طور که می دانید فندک اجاق گاز وظیفه ی روشن کردن شعله ها را به عهده دارد. این قطعه زمانی که خراب شود باید تعویض گردد. زیرا اجاق گاز از جمله محصولاتی می باشد که در هر خانه ای بودن آن ضروری است و از طرفی دیگر در مورد آن باید بگوییم که استفاده از آن جزو کار های یومیه به حساب می آید. به خصوص در کشور ما که آمار استفاده از غذا های سرد و فست فودی بسیار پایین است، اجاق گاز بسیار پر مصرف می باشد، زیرا ایرانی ها غذای گرم را ترجیح می دهند. به همین جهت می باشد که اجاق گاز از جمله محصولات کاربردی و مهم‌ به حساب می آید که حتی اگر نصف روز را هم دچار خرابی باشد می تواند باعث مختل شدن زندگی شود. علاوه بر این باید بگوییم که اجاق گاز انواع متفاوتی دارد مثلا اجاق گاز  به انواع مختلفی نظیر صفحه ای ، اجاق گاز رومیزی و اجاق گاز مبله تقسیم بندی شده است.

علاوه بر این باید بگویم که هر کدام از این اجاق گازهایی که نام بردیم بنا به استفاده هر یک از مصرف کنندگان خود دچار اشکال می شوند. به همین دلیل شما باید با استفاده درست از اجاق گاز خود آن را آن را طولانی تر کنید. همیشه سعید باید بعد از پخت و پز ذرات غذایی که بر روی اجاق گاز شما ریخته است را پاک کنید زیرا ممکن است که ذرات غذا در درون شورا برود و باعث انسداد محفظه مشعل اجاق گاز شما شود‌ و علاوه بر این سعی کنید هر چند وقت یکبار حتی قطعات داخلی اجاق گاز را هم تمیز کنیم. همان طور که می دانید زمانی که شعله های اجاق گاز استاندارد باشد رنگ شعله های آتش به رنگ آبی باشد نشان دهنده سلامت اجاق شما می باشد اما زمانی که رنگ شعله اجاق گاز به رنگ زرد در می‌ آیند نشان دهنده ناسالم بودن مشعل های اجاق گاز است. به همین علت برای جلوگیری از وقوع همچنین امری همواره مشعل های اجاق گاز را بررسی کنید.

ترانس فندک اجاق گاز مدل rohs 6p

ترانس فندک اجاق گاز مدل rohs 6p
سایر توضیحات
دارای ۶ پایه می باشد
ابعاد
۱۴x ۲x ۲ سانتی‌متر
وزن
۱۵۰ گرم
ابعاد بسته‌بندی
۱۴x ۲ x۲ سانتی‌متر
جنس
پلاستیک

در این مطلب می خواهیم به آموزش تعمیر فندک اجاق گاز رومیزی بپردازیم اما در ابتدا باید به بررسی اجزای فندک اجاق گاز بپردازیم.

 

در واقع باید بگوییم که اولین قطعه در اجاق گاز جعبه فندک می باشد. همان طور که می‌ دانید جعبه فندک خود نقش بسیار زیادی در اجاق گاز دارد. مثلا این قطعه خود باعث ایجاد جریان الکتریکی پیوسته می شود. به اضافه باید بیان کنیم که دیگر قطعه آن ترانس های ولتاژ می باشد. این قطعات خود دارای کارایی مختلفی هستند. سومین قطعه سیم فندک می باشد.  سیم فندک خود قطعه ای است که کاربرد ویژه ای دارد و کاربرد آنها به این صورت می باشند که جریان الکتریکی را انتقال می دهند. این سیم ها بسیار نازک هستند اما برخلاف ظاهر ظریف شان کارایی بسیار زیادی دارند. علاوه بر این باید بگویم که سیم های فندک از طریق فندک جریان برق را به ترانس جرقه زن می رسانند. این کار خود باعث ایجاد جرقه می شود. زیرا درون سیم فندک از مدار خازنی استفاده کرده اند.

همان طور که در قسمت بالا بیان کردیم سیم فندک دارای ظاهری ظریف می باشد و به همین علت امکان پاره شدن شان بالا است. زیرا بسیار نازک هستند. اگر سیم فندک پاره شود دیگر امکان جرقه زدن در اجاق گاز شما پیش نمی آید. یعنی شما هر چقدر که شیر گاز را روشن کنید و اقدام به جرقه زدن کنید چیزی مشاهده نمی کنید.

در این مقاله شما در مورد نحوه تعمیر فندک اجاق گاز رومیزی نحوه تعمیر فندک اجاق گاز صفحه ای مطالب مختصری را مشاهده می کنید. در مورد فندک های اجاق گاز و اطلاعاتی که از می کنید.

ترانس فندک اجاق گاز مدل Sh-06

ترانس فندک اجاق گاز مدل Sh-06
ابعاد بسته‌بندی
۱۴x۷x۷ سانتی‌متر
جنس
ملامین

به اضافه باید بیان کنیم که فندک اجاق گاز خود به دو نوع فندک اتوماتیک و فندک غیر اتوماتیک تقسیم‌‌ بندی می‌ شوند. کارکرد این دو با یکدیگر متفاوت می باشد. مثلاً زمانی که اجاق گاز شما دارای فندک غیر اتوماتیک می باشد شما در صفحه اجاق گاز یه دکمه جداگانه برای فشردن فندک را مشاهده می کنید. این گونه فندک ها غیر اتوماتیک هستند. یعنی شما هنگامی که می‌ خواهید اجاق گاز خود را روشن کنید ابتدا باید دکمه فندک را فشار دهید سپس ولوم شیر اجاق گاز را بچرخانید. اما در فندک های اتوماتیک روشن کردن گاز به این صورت می باشد، زیرا شما در صفحه اجاق گاز هیچ دکمه ای به عنوان جرقه زن و یا فندک مشاهده نمی کنید و دلیل آن این است که فندک آن اتوماتیک می باشد و دیگر نیازی به فشردن دکمه جرقه زن نیست و کافی است شما فقط ولوم اجاق گاز را بچرخانید.

ترانس فندک اجاق گاز مدل Nittle-b1 مناسب اجاق گازهای 5 شعله

ترانس فندک اجاق گاز مدل Nittle-b1 مناسب اجاق گازهای 5 شعله
توان
۱۲۰ وات
ابعاد
۱۴x۵x۴ سانتی‌متر
وزن
۱۰۰ گرم
ابعاد بسته‌بندی
۱۵x۵x۵ سانتی‌متر
جنس
پلی اتیلن

برای اینکه شما بتوانید فندک اجاق گاز اتوماتیک و غیر اتوماتیک را تعمیر کنید ابتدا باید آموزش تعمیر فندک اجاق گاز بگذرانید تا بتوانید بدون این که باعث ایجاد آسیب و خرابی و هزینه‌ های زیاد شوید اقدام به تعمیر و رفع خرابی فندک اجاق گاز کنید.

 

همان طور که می دانید زمانی که فندک اجاق گاز خراب شود یکسری علائمی از خود بروز می‌ دهد که ممکن است آن علائم روشن نشدن اجاق گاز باشد. یعنی فندک اجاق گاز اگر کار نکند دلایل مختلفی در این بین وجود دارد که باعث خراب شدن فندک اجاق گاز می شود. مثلا یکی از دلایل می تواند استفاده نادرست مصرف کنندگان باشد. زیرا زمانی که مصرف کنندگان اقدام به جوش آوردن مایعات به روی گاز می کنند و حواس شان پرت می شود  امکان دارد مایعات و غذا سر رود این موضوع می‌ تواند هم باعث مسدود شدن مشعل های اجاق‌ گاز شود هم باعث خراب شدن فندک اجاق گاز شود. علاوه بر این اشتباه دیگر هم موجب آسیب دیدن به فندک اجاق گاز می شود و آن شست‌ و شوی نامناسب اجاق‌ گاز می باشد. زمانی شما به شستشوی اجاق گاز خود می پردازید توجه کنید که نباید آب به روی اجاق گاز بریزید و فقط با دستمال مرطوب اقدام به تمیز کردن اجاق گاز و خود کنید. زیرا زمانی که آب به درون فندک اجاق گاز رود امکان و خرابی آن را صد برابر می کند.

ترانس اجاق گاز ویترا مدل VT-06

ترانس اجاق گاز ویترا مدل VT-06
ابعاد بسته‌بندی
۵x۵x۱۲ سانتی‌متر

علاوه بر این همان طور که در قسمت فوق گفتیم فندک اجاق گاز به دو نوع اتوماتیک و غیر اتوماتیک تقسیم بندی شده است، در واقع استفاده نادرست از هر یک از این فندکها موجب آسیب دیدن و خرابی در آنها می‌ شود. همان طور که می دانید که هنگامی که فندک اجاق گاز شما خراب شود و چینی آن بشکند باید آن را تعویض کنید و دیگر نمی‌ توانید دست تعمیر آن بزنید. مثلاً اگر فندک اجاق گاز شما از نوع فندک اتوماتیک می باشد استفاده نادرست  شما از این نوع  فندک و چرخاندن بیش از حد ولوم گاز باعث خراب شدن فندک اتوماتیک می شود. به همین علت است که به شما می‌ گوییم استفاده درست از اجاق گاز می تواند باعث شود تا شما هزینه‌ های زیادی بابت تعمیر آن مقبل نشوید. همواره سعی کنید چه در شستشو و چه در پخت و پز به نکاتی که بیان کردیم  توجه کنید و این نکات را مو به مو رعایت کنید و با فندک اجاق گاز با ملایمت رفتار کنید. علاوه بر آن در مورد فندک غیر اتوماتیک باید بگوییم که هنگامی که شما بیش از حد دکمه فندک را فشار دهید باعث می‌ شود تا فندک شما بسوزد.

 

به اضافه بیان این نکته بسیار مهم است که بگوییم اگر شما هیچ سر رشته ای از تعمیر فندک اجاق گاز ندارید کافی است این کار را به متخصصان بسپارید. زیرا اشتباه شما باعث می شود تا قطعه دیگری از اجاق گاز خراب شود. علاوه بر این ممکن است شما با نداشتن تخصص در کار خود باعث شوید تا گاز درون خانه شما پخش شود و این خود به نوبه خود یک مشکل بسیار بزرگ و خطرناک می باشد. زیرا زمانی که گاز درون خانه جمع شود امکان منفجر شدن اجاق گاز و انفجار و آتش سوزی به وجود دارد و به همین علت به هیچ عنوان خود اقدام به تعمیر اجاق گاز در خانه خود نکنید. باید بیان کنیم که اگر شما در تعمیر فندک اجاق گاز تجربه کافی دارید و اطلاعات و تخصص به میزان لازم دارید ابتدا باید به عیب یابی اجاق گاز خود بپردازید و بفهمید که علت کار نکردن و عملکرد ناصحیح فندک اجاق گاز شما از چه چیزی می باشد؟ بعد از این که علائم خرابی را مشاهده کردید اقدام به تعویض فندک اجاق گاز و یا تعمیر آن کنید.

کلید شستی فندک اجاق گاز مدل TOC-5SR مجموعه 5 عددی

کلید شستی فندک اجاق گاز مدل TOC-5SR مجموعه 5 عددی
سایر توضیحات
فاصله مراکز هر دوکلید از هم ۱۱ سانتی متر طول کل ۹۷ سانتیمتر ابعاد هر کلید : ۳۲×۳۰×۱۲ میلیمتر
ابعاد
۹۷×۴×۱ سانتی‌متر
وزن
۳۵ گرم
ابعاد بسته‌بندی
۱۵×۷×۱ سانتی‌متر
جنس
پلاستیک

علاوه بر آن در مورد ترانس فندک جرقه زن باید بگوییم که خود ترانس ها  به دو نوع تقسیم بندی می‌ شوند، شما در گاز های قدیمی و جدید دو نوع ترانس را مشاهده می کنید که نوع اول در گازهای قدیمی وجود دارد و به آن ترانس جرقه زن از نوع ساده می گویند و ترانس دیگر ترانس اکتیو نام دارد. ترانس جرقه زن ساده دارای ساختاری متفاوت با ترانس جرقه زن اکتیو دارد. هنگامی که اقدام به فشردن و یا چرخاندن ولوم اجاق گاز می کنید. متوجه می‌ شوید که همه شعله‌ ها جرقه می‌ زند این به این معنا است که در آن گاز ترانس جرقه زن ساده نصب شده است و کارکرد متفاوتی دارد. مثلاً در گازهایی که ترانس اکتیو دارد هنگامی که شما اقدام به چرخاندن ولوم اجاق گاز می کنید، متوجه می شوید هر ولومی را که می چرخانید همان شعله جرقه می زند. زیرا ترانس جرقه زن اکتیو یک مدار اضافه دارد که باعث می شود فقط یک شعله گاز روشن شود و جرقه بزند. همان طور که متوجه شدید هم فندک اجاق گاز با ترانس اجاق گاز به دو نوع تقسیم بندی می شود، به همین علت باید بگویم که نحوه تعمیر این دو با یکدیگر متفاوت می باشد.

 

قبلا در مورد مشعل های اجاق گاز گفتیم که اگر شعله آن به رنگ آبی باشد نشان دهنده سالم بودن اجاق گاز می باشد. در این قسمت در مورد رنگ جرقه زن های اجاق گاز هم باید همین موضوع را بیان کنیم. همان طور که گفتیم اگر رنگ شعله اجاق گاز به رنگ زرد باشد نشان دهنده خرابی آن می‌ باشد، در واقع در مورد فندک اجاق گاز هم همین مورد صادق است. اگر شما هنگامی که اقدام به روشن کردن فندک اجاق گاز کردید و زمان زیادی طول کشید تا فندک اجاق گاز روشن شود و جرقه بزند، خود یکی از دلایل می باشد که باید اقدام به تعویض یا تعمیر آن کنید. زیرا را نشان دهنده خرابی در فندک اجاق گاز می‌ باشد. البته عوامل بسیاری زیادی وجود دارد که نشان دهنده خراب بودن فندک اجاق گاز نمی باشد مثلا اگر قفل کودک بر روی اجاق گاز فعال باشد امکان دارد فندک اجاق گاز کار نکند و با غیرفعال کردن آن به راحتی می توانید از فندک اجاق گاز استفاده کنید. زیرا بسیاری از اجاق های مدرن دارای یک ویژگی بسیار مهم هستند که آن دارا بودن قفل کودک است. در واقع قفل کودک می‌ تواند اجاق گاز را امن تر کند. پس در این مورد باید بگویم که نیاز به تعویض و تعمیر فندک اجاق گاز نمی باشد کافی است شما  قفل کودک را غیر فعال کنید. علاوه بر این نکته دیگری که باعث می‌ شود فندک شما کار نکند مشکلاتی نظیر نوسان برق می باشد. در این صورت ممکن فندک اجاق گاز بسوزد و این خود یک مشکل بزرگ است. زیرا شما باید اقدام به تعویض آن کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن