ساز قانون قیمت – راهنمای خرید ساز قانون – بهترین سازنده ساز قانون
ساز قانون در مدلهای سوری،ترکی،منطقی به فروش می رسد.قبل از خرید ساز قانون به بررسی نکات مهم زیر می پردازیم:
قانون به سازی گفته می شود که به خانواده سیتار (Cythare ) تعلق دارد و در قرن های میانه به عنوان Canon یا miocanon به اروپا برده شده است این ساز جعبه ای از جنس چوب دارد و ذوزنقه ای شکل است
همچنین به کمک دو انگشت سبابه و دو مضراب نواخته می شود مضراب ها بین حلقه ی داخل انگشت و خود انگشت قرار می گیرند و بدین وسیله بخشی از نواختن را شکل می دهند
در بخش ساز شناسی متون کهنی که درباره ی موسیقی وجود دارد درباره ی این ساز گفته شده است که سازی سه گوش، بیرون ساعد، با سطحی مجرد تنها، که هفتاد و دو وتر آن یک کوک میگرفته با تاری از ابریشم و گاه از روده و گاه از مفتول سیم اشارت رفتهاست و مثل چنگ نواخته می شده است
مقاله پیشنهادی: اسکوپ بستنی چیست
اززمان های قدیم از ساز کانون استفاده می شده است و این ساز می تواند به خوبی گوشه های موسیقی ایران را بیان کند اما درحالیکه امروزه این ساز در سایر کشورها به وفور استفاده می شود در کشور ما کاربرد زیادی ندارد و کمتر مورد استفاده قرار میگیرد
همچنین میتوان گفت موسیقی دانان ایران از حدود ۵۰ سال قبل تاکنون از این ساز استفاده می کنند
1-قانون ترکی ساولان مدل SN01
مشخصات
-
ابعاد96×43×9 سانتیمتر
-
وزن4.4 کیلوگرم
-
جنس پوستماهی
-
جنس خرکراش
-
طول قاعده96 سانتیمتر
-
طول ضلع قائم43 سانتیمتر
-
جنس گوشیپلاستیک
-
اقلام همراه– هاردکیس
-
– مضراب
-
-آچار
همانطور که گفتیم یکی از قدیمیترین سازهای ایرانی قانون است این ساز میتواند بهراحتی گوشههای موسیقی ایران را بیان کند
اما متاسفانه باید بگوییم که این ساز مدتی است که در سرزمین ما ایران ناشناخته شده است و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد واین در حالی است که سایر کشورها سال هاست که این ساز را مورد استفاده خود قرار می دهند
به طور تقریبی میتوان گفت که موسیقی دانان ایرانی از ۵۰ سال پیش از این ساز استفاده می کنند و با آن اجراهای مختلفی را به سرانجام رسانده اند
مقاله پیشنهادی: وایت برد شیشه ای
لازم به ذکر است که زمینه این ساز متناسب با نواختن ترانه های ایرانی شکل گرفته است اما متاسفانه موسیقی دانان ما به صورت ناآگاهانه و تقلید وارانه از طریق آن موسیقی های عربی را نواخته اند و از این رو این تصور پیش آمده است که ساز قانون سازی عربی است و از این رو به وسیله آن باید ترانه های عربی نواخته شود
در حالی که اصول و ظرافت این ساز مبتنی بر نواختن ترانه های ایرانی طراحی شده است اما مدتهاست که در قانون نوازی نواختن ترانه های ایرانی دیده نمیشود
ودر مقابل نواختن ترانه های عربی به وسیله این دستگاه به وفور وجود دارد نوازندگی با هر ساز و به وجود آوردن ترانه ها و نغمه های متنوع علاوه بر توانایی و مهارت نوازنده به امکانات و موانعی که در ساختار ساز وجود دارد نیز بستگی دارد
بنابراین با توجه به این که این ساز به کشورهای مختلفی را پیدا کرده است و توسط آن نغمه های مختلف عربی ترکی ارمنی و … نواخته شده است این سوال برای ما پیش می آید که آیا میتوان این ساز را به سازی با بیان موسیقی ایرانی و با امکاناتی ویژه اصول و ظرافت های این موسیقی و با همان پرده بندی های مخصوص آن تبدیل کرد؟
در واقع این تبدیل کار غیر ممکنی نیست اما نوازندگانی که در ۵۰ سال اخیر قانون نوازی میکردهاند به این تبدیل و تغییر دادن کارایی توجه چندانی نشان نمی داده اند از این رو همواره با تقلید و به صورت ناآگاهانه از طریق این ساز به نواختن نغمه های عربی پرداخته اند و حتی این شیوه را در تعلیم به شاگردان خود نیز به کار برده اند و در نتیجه اصالت راستین و نخستین این ساز را از بین برده اند و باعث شده اند تصور نواختن نغمه های ایرانی توسط این ساز دشوار باشد و این ساز برای لحن های غیر ایرانی مورد استفاده قرار بگیرد درصورتیکه میتوان این ساز را با موسیقی های ایرانی منطبق کرد و این اصالت را به آن بازگرداند
مقاله پیشنهادی: قیمت بهترین مارک ایزوگام
بنابراین بر اساس احساس مسئولیتی که به اصالت این ساز داریم باید شیوه های معمول استفاده از آن را در کشورهای همسایه به فراموشی سپرده و به وسیله آن نغمه های ایرانی را بنوازیم تا بدین منظور این ساز را بر نغمه های ایرانی انطباق داده باشیم
در حال حاضر قانون هایی که از سایر کشور ها به ایران وارد شده اند قابلیت پوشش دادن موسیقی های ایرانی را ندارند با وجود اینکه از روی همان الگوها ساخته شده اند اما پرده بندیهای خاص خود را دارند
از این رو این اطلاعات را در اختیار شما قرار دادیم تا ظرایف موسیقی ایرانی به سادگی در اختیار نوازندگان و نو آموزان قرار گرفته شود تا به یاری آنها بتوان قانونهای موجود را که خارج از پرده بندی ایرانی است، از راه کوک و تغییرات جزئی، با پرده بندی این مجموعه تطبیق داد
همچنین زین پس این نکات باید به عنوان پیشنهادی همه جانبه برای سازندگان ساز قانون مورد استفاده قرار بگیرد لازم به ذکر است که با پرده بندی پیشنهاد شده و امکاناتی که این ساز میتواند در اختیار نوازنده بگذارد، هم میتوان هر قطعه موسیقی ایرانی را در همه مقامها و دستگاهها به اجرا در آورد و هم میتوان توان اجرای اغلب قطعات نوشته شده برای سازهای دیگر اعم از ایرانی یا غربی را نیز به وجود آورد
2-قانون آراکس مدل m2
مشخصات
-
ابعاد9*96*43 سانتیمتر
-
وزن4.5 کیلوگرم
-
جنس صفحه روییسنجد ، گردو ، زبان گنجشک
-
جنس صفحه زیریگردو
-
جنس پوستبره تو دلی
-
جنس شیطانکشمشاد
-
جنس خرکبرنج
-
تعداد سیم76 عدد
-
جنس سیمپلاستیک
-
اقلام همراهکیف
-
آچار
-
مضراب
به قطعه ای موسیقی که تحت قواعد پیچیدهای ساخته شده است و میتواند یک ملودی را پس از گذشت مدتی به فاصله همصدا، اکتاو، یا فاصلههای جز آن توسط بخش های دیگر تقلید کند کانن می گویند
در موسیقی یونان قدیم کانن نام مونوکورد بوده است و برای اینکه بتوان قانونهای های فیزیک صوت را در آزمایشگاه ها نشان داد استفاده می شده است
به نوعی ساز که توسط اروپاییها از شرق آورده شده است و مشتق کلمه قانون (qanun) در عربی است پسالتری (psaltery) گفته می شود
مقاله پیشنهادی: خرید بازی فکری دژ
این کلمه ریشه ای یونانی دارد و معادل kanon در زبان آنها می باشد و از این رو نمی توان گفت که صرفا ساز از این ریشه است به هرحال ساز Canon, mezzo canon قانون متوسط در حجاری ستونهای کلیسای جامع سانتیاگو قابل مشاهده است
3-قانون ترکی تورهان تزلی مدل THT05
مشخصات
-
وزن4.1 کیلوگرم
-
جنس صفحه روییافرا و راش
-
جنس خرکافرا
-
تعداد سیم26 عدد
-
جنس سیمنایلون
-
طول قاعده98 سانتیمتر
-
طول ضلع قائم40.5 سانتیمتر
-
جنس گوشیپلاستیک
-
اقلام همراه– مضراب
-
– هاردکیس
-
– آچار کوک
Kanun نام عربی سازی است که درست مثل پلاستری شکلی شبیه به ذوزنقه داشته و دارای تعداد زیادی سیم است و در قرن ۱۴ حدود ۶۴ سیم داشته است
همانطور که گفتیم در موسیقی یونان قدیم کانن نام مونوکورد بوده است و برای اینکه بتوان قانونهای های فیزیک صوت را در آزمایشگاه ها نشان داد استفاده می شده است نام قانون در کتاب های شبه عرب و در اوایل قرن دهم میلادی به کار برده شده است و احتمالا در قرن یازدهم این ساز به اروپا برده شده است.
بعضی میگویند این ساز توسط افلاطون اختراع شده است و بعضی اختراع آن را به فارابی نسبت میدهند عده ای نیز معتقدند منشا آن خراسان بوده و در قرن ۱۳ میلادی در موصل پیدا شده است
به هرحال به طور قطع نمیتوان هیچ کدام از این نظریه ها رد کرد و یا پذیرفت! درواقع میتوان گفت که سازهای خانواده سیتار در فرهنگ کلاسیک شرق نشانه ای از خود بر جای نگذاشته اند
مقاله پیشنهادی: بشکاف چیست
از این رو همانند سرچشمه ی سایر ساز ها نسبت به دانستن سرچشمه این ساز نیز در تاریکی و ابهام قرار داریم آنچه که احتمال بیشتری دارد این است که از سرزمین های خاوری که به اروپا نزدیک هستند رسیده و آنجا مکانیزه شده و به عنوان بزرگترین ساز کلاویهدار سیمی ساخته شده است
قانون سازی است که از ابتدای اسلام وجود داشته و استفاده می شده است ترک ها مدتی به فراموشی این ساز پرداخته بودند اما از زمان محمود دوم (۱۸۹۹-۱۸۰۸) این ساز توسط عمر افندی از شام به ترکیه آورده شد و استفاده از آن در بین مردم رواج پیدا کرد
این ساز هزاران سال پیش توسط فارابی با ۴۵ سیمی اختراع شده است و فارابی به این موضوع در کتاب خود یعنی الموسیقی الکبیر اشاره کرده است صفی الدین به آن نام نزهه را نسبت داده است.
این روزها ساز قانون به عنوان سازهای سنتی و هنری عرب ها شناخته میشود و در سراسر آفریقا و آسیا مورد استفاده قرار میگیرد
ساختمان ساز
سیمهای این ساز به تعداد ۷۲ عدد( ۳×۲۴)و به فواصل دیاتونیک قابل کوک شدن هستند لذا برای اینکه بتوان در آنها تغییر های کوچک ایجاد کرد
تنها کافی است کلید های کوچکی که برای هر صدا پس از گوشی کوک آماده شده اند را تغییر داد قانون به عنوان همراهی کننده آواز کمتر به کار گرفته می شود اما به همراه ارکستر می تواند صدادهندگی به همان خوبی عود را ارائه کند
به طور کلی میتوان گفت از صد ها سال پیش تا کنون قانون سازان مصری یک از بهترین سازندگان این ساز بوده اند
اقانون در دسته بندی سازها از ساز های زهی مضرابی محسوب می شود که از آلات ذرات الاوتار مطلق است و تعداد سیمهای آن در مجموع از ۶۳ تا ۸۴ متغیر است البته م و قانون معمول در ترکیه ۷۲ سیم دارد
سیم ها در این نوع ساز ساخته شده از روده گوسفند یا نوعی نایلون هستند که به دور گوشیهایی با وضع ستونی پیچیده شده اند م وسیلهٔ نواختن، مضرابی است که توسط انگشتانه به انگشت سبابه میکنند هر سه سیم در ساز قانون به صورت همصدا کوک می شوند و از آنها یک صوت خارج می شود از این رو از قانونی که ۷۲ سیم دارد میتوان ۲۴ صوت تولید کرد ضمن اینکه قانون مصری دارای ۷۸ سیم است و ۲۶ صوت به وجود می آورد
( لطفا درستی بخش بالا و بخش پایین را به دقت چک کنید ، عبارت های مبهم و غیر قابل فهمی داشتند )
سطح بالایی ساز قانون از پوششی چوبی تشکیل شده است که شکلی ذوزنقه ای دارد در واقع قسمت راست نوازنده از قسمتی تقریبا باریک و آزاد تشکیل شده است که طی ارتفاع ساز دارای پنج خانه چهارگوش است که روی آن پوست می کشند ضلع سمت راست آن که تقریبا ۴۰ سانتیمتر است و قائم به هردو مبلغ موازی پیش گفتهاست ضمن اینکه ضلع چپ آن نیز قابلیت این را دارد که اضلاع موازی را به طور مورب قطع کند گاهی روی پوست خرک چهارتکه جداگانه یا یک تکه نصب میشود که قابلیت تکیه کردن به پنج پایه در زیر پوست را دارد طرف چپ نوازنده ۲۶ گوشه سه تایی به طور عمودی و ۱۵۶ کلید تغییر دهندهٔ کوچک مسی یا از فلزی دیگر را دارا می باشد
ازاین رو بر روی هر سه سیمی که هم صدا هستند ۱۶ کلید در محل رسیدن سیمها به گوشیها استفاده می شود با استفاده از این کلید ها صدای ساز در هر سه سیم جداگانه قابلیت اندکی زیر و بم شدن به اندازه دلخواه را دارد اما کوک به وسیله گوشیها تنظیم می شود در پایان لازم به ذکر است که نوازنده می تواند برای اینکه در مقام دیگری بنوازد با دست چپ کلیدها را بالا و پایین برده و با دست راست روی سیمها بنوازد
ساز قانون از اجزای زیر تشکیل شده است :
جعبهٔ ذوزنقه ای شکل که از چوب ساخته شده است
پرده گردان : به کلیدهای کوچک و متحرکی که در سمت چپ ساز و بعد از شیطانک نصب می شوند و صدا را تغییر می دهند پرده گردان می گویند
شیطانک
محل گرهِ سیمها
سیمها (هر سه سیم با یکدیگر و به صورت همصدا کوک خواهند شد)
گوشی
خرک
پایهٔ خرک
شبکههای صوتی
صفحهٔ رو
صفحهٔ زیر
ضلع کوچک
ضلع بزرگ
پوست
حلقههای مضراب
مضراب
کلید کوک
گام سوم : طریقه نواختن و نشستن
شیوه نواختن :
در واقع تکنواز یا سولیست ساز قانون در همراهی با ارکستر در ردیف اول نوازندگان جای می گیرد و اگر بخواهد در اجرا تکسرا را همراهی کند روبه روی او قرار می گیرد تا بدین وسیله او را رهبری کرده باشد برای این که بتوانید قانون بنوازید باید آن را روی زانو ها یا روی میز قرار دهید همچنین لازم به ذکر است که نوازنده ی قانون درصورتیکه روی صندلی جای بگیرد ساز را روی زانوی خود قرار می دهد
مقاله پیشنهادی: دوربین عکاسی حرفه ای نیکون
البته جالب است بدانید که نوازندگان تا ۵۰ سال پیش ساز را خیلی پایین تر از بدن خود قرار می داده اند
نوازنده باید دو دستش را به فاصله یک اکتاوروی ساز قرار دهد نکته مهم و قابل توجه این است که دست چپ کمی دیرتر از دست راست به سیم زخمه خواهد زد بنابراین باعث می شود که صوتی دو صدایی و همنام به فاصله اکتاو از ساز شنیده شود
طریقه نشستن :
برای اینکه بتوانید قانون را به راحتی بنوازید باید آن را روی میزی قرار دهید که تا اندازهای به طرف نوازنده شیب داشته باشد و با طریقه نشستن در تناسب قرار بگیرد نوازنده مقابل میز می نشیند و میتواند شروع به نواختن کند و این درحالی است که قاعدهٔ بلند جعبه که دارای سیم های ضخیمی است در پایین و نزدیک به نوازنده قرار می گیرد همچنین بهتر است که میز از صندلی نوازنده کمی بلندتر باشد و زیر آن نیز از فضای خالی تشکیل شده باشد تا در حالت نوازندگی اعضای بدن نوازنده به شکلی که بررسی خواهیم کرد قرار گرفته باشد
تشکیل زاویه قائمه توسط ساعد و بازو
صاف بودن پشت و به طرف جلو خم نشدن
بیرون قرار نگرفتن آرنجها
تکیه نکردن دست ها بر روی سیمها
آزاد بودن دست ها از شانهها در حالت نواختن : در هنگام نواختن نباید فشاری متوجه دست باشد همچنین گاهی اوقات این امکان وجود دارد که مجبور شویم قانون را روی پای خود قرار دهیم
از این رو ابتدا باید یک پا را روی پای دیگر قرار دهیم و سپس ساز را روی پا بگذاریم همچنین میتوانیم روی زمین چهار زانو و نشسته و سپس ساز را روی پاهای خود قرار دهیم
دو روش پرکاربرد و معمول در نواختن ساز قانون :
۱1 ) قرار گرفتن دست ها در دوطرف : در واقع پوست قانون به قسمتی گفته می شود که پوست به چوب چسبیده است
ازاین رو در این روش به هنگام اجرای ساز دست راست با پوست قانون به حالت موازی قرار می گیرد و دست چپ نیز در سمت چپ ساز با پرده گردانها موازی می شود و این امکان را دارد که به صورت مایل حرکت داشته باشد بنابراین در این روش دست ها در دو طرف ساز قرار خواهند گرفت
گام چهارم : روش اجرا و توصیف زخمه یا مضراب
روش اجرا
تکراری
۱تکراری
زخمه یا مضراب
به دوحلقه فلزی که از جنس نقره ، برنج ، ورشو و … هستند و به صورت پهن و مدور به اندازه بند دوم انگشت نشانه ساخته شده اند زخمه یا مضراب گفته می شود همچنین لازم است بدانید که مضراب های داخل حلقه ساخته شده از شاخ گاو ، گوزن ، بز کوهی و … می باشند
در واقع به هنگام استفاده از مضراب باید توجه داشته باشید که حلقه ها را در بند دوم انگشت نشانه قرار داده و مضراب را به طرف داخل دست و بین حلقه و انگشت جای دهید
همچنین توجه داشته باشید که اندازه مضراب از نوک انگشت نشانه شما قدری بلند تر باشد تا نتواند از زیر بند دوم انگشت شما پایین تر بیاید
روش مضراب زدن : ابتدا باید از طریق یکی از دستها به روی یکی از سیم ها ضربه ای وارد کنیم و توجه کنیم که در هنگام مضراب زدن انگشت های نشانه ما از بند آخر خم شده باشند به شکلی که وقتی سیم توسط مضراب لمس شد صدای صاف و شفافیت از آن بلند شود و این امر زمانی صورت می گیرد که هر سه سیم به صورت همزمان و در یک لحظه صدا تولید کنند
برای اینکه بتوان به مضراب در مراحل اولیه یادگیری نیرو منتقل کرد باید توجه داشت که هنگام مضراب زدن با دست راست و چپ انگشتی که مضراب در آن جای دارد انگشت شست را لمس کند این امر انگشت و مضراب را قوی تر می کند و باید در تمرینهای اولیه آموخته شود
در مراحل بالاتر که تمرین های اجرای ساز سریع تر شده و دارای حالات مختلفی می شود دیگر نیازی نیست که انگشت نشانه با شست تماس پیدا کند
چراکه هنگام مضراب زدن انگشت شست زیر انگشت نشانه قرار می گیرد همچنین توجه داشته باشید که انگشت های دیگر شما ( سه انگشت وسط ) نه جمع باشند و نه باز باشند بلکه در حالتی قرار بگیرند که شما بخواهید مداد افقی را که در جایی قرار گرفته است را بردارید