زیبایی و سلامت

خرید بهترین مارک پنیر لیقوان ارزان قیمت + 6 مدل با کیفیت

پنیر لیقوان اصل در انواع شاهی، حلبی، تبریز، گاوی، فله، پگاه،میهن، کاله ، بیات به فروش می رسد. قبل از خرید پنیر لیقوان به بررسی نکات خرید آن می پردازیم:

 

خرید محصول

پنیر جز خوراکی های اصلی وعده صبحانه و عصرانه ایرانیان است . یکی ازپنیرهای سنتی و محبوب پنیر لیقوان تبریز است .

پنیر لیقوان کنار سبزی ،گردو ، گوجه و خیار و چای شیرین و تان گرم سنگک یکی از بیاد ماندنی ترین وعده های است که همه ایرانی ها از خوردن آن لذت برده اند‌.

پنیر لیقوان امروزه هم به طور فله ای و سنتی و هم به صورت  پاستوریزه از شیر  گوسفند تهیه میشود.

پنیرهای لیقوان درمارک شاهی ، پگاه ، سبحانی ، پناهیان ، اعتماد ،اخوان. اشرفی ، ابطحی ، بیات ، پاک ، دامداران ، رامک ، زاغک ، زالی ، سالار ، سهند ، سپیدار ، شمس وند، شفیق ، شکوفه ، صلاح ، عطاپور ، علیخانی ، فاخر این ، فرامرزی ، اوجون این ، ناصح ، کاله  … عرضه میشود ‌ این پنیرها در حلب ها یا  بسته بندی های پلاستیکی به فروش می رسند . این پنیر در بسته بندی های ۱۷ کیلویی تا ۸۰۰ گرمی وجود دارد.

مقاله پیشنهادی: قیمت آچار جغجغه بزرگ

دستور تهیه خانگی این پنیر در سایت های مختلف توسط سر آشپزانی مانند جواد جوادی ، شف طیبه وجود دارد .

پنیر چیست و چگونه درست میشود :

پنیر از مواد خوراکی است شاید روزانه آن را مصرف کنیم و اصلا توجهی نی به نحوه تولید آن نداشته باشیم . قدمت پنیر آنقدر طولانی است شاید چندین سال پس از اهلی شدن بزو آشنایی بشر با شیر حیوانات اهلی پدید آمده باشد و به دلیل ماندگاری بیشتر آن نسبت به شیر مورد استقبال بشر قرار گرفت . در عصر ما روش های ماندگاری زیادی برای  مواد غذایی وجود دارد. از این روش ها میتوان از خشک کردن و استریل کردن نام برد . آنچه پنیر را محبوب کرده ماندگاری بیشتر آن نسبت به شیر نیست بلکه طعم بی‌نظیر آن است و امروزه تنوع پنیر و طعم های آن بیشتر شده است.


1- پنیر لیقوان بز پاک مقدار 300 گرم

پنیر لیقوان بز پاک مقدار 300 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 300 گرم
وزن بسته‌بندی: 340 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 16 × 10 × 3 سانتی‌متر
میزان چربی: پرچرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 70/10025
سایر توضیحات: ارزش غذایی هر تکه پنیر ( 30 گرم )
انرژی : 65.6 کیلوکالری
– قند : 0 گرم
چربی : 6.2 گرم
نمک : 1.4 گرم
اسیدهای چرب ترانس : 0 گرم


مصرف زیاد پنیر منجر به تولید بیشتر  آن در سراسر جهان شده است. عمل اوری پنیر در کشور ما پیشینه ای دیرینه دارد و در اقصی نقاط ایران پنیر را ازشیر دان های مختلف و به شیوه های گوناگونی مثل فرآوری پنیر با قرص پنیر ، مایه پنیر ، ماست و شیر ، شیر و آبلیمو ، شیر و سرکه و … عمل می‌آید. در مطالب زیر شما را با فرآوری پنیر بیشتر آشنا میکنیم.

پنیر از فرآورده های شیر است که بیشترین تنوع را دارد . پنیر در نقاط مختلف جهان به شیوه های مختلفی تهیه میشود و رنگ   طعم  ، بو  و کاربردهای متفاوت ی دارد. به طور کلی پنیر را با اسیدی کردن شیر از طریق باکتری های لاکتیکی و بعد به وجود آمدن دلمه توسط آنزیم به وجود می‌آورند . پس از شکل گیری دلمه ، با گذراندن یک دوره زمانی به نام دوره رسیدگی پنیر ، پنیر به وجود آمد .

مقاله پیشنهادی: خرید بارانی مردانه ارزان

این شیوه ای که گفتیم  فقط یکی ازشبوه های تولید پنیر است و در ایران نیز اغلب ازان استفاده میکنند. پنیرهای فرآوری شده با این روش میزان زیادی کلسیم و فسفر دارند و اگر با گردو و سایر مغزها خورده شود ، خواص آن دو برابر میشود.

شیوه فرآوری پنیر کارخانه ای و پاستوریزه :

مرحله اول : دریافت و ذخیره سازی شیر خام :

شیری که قرار است از آن پنیر بگیرند ، باید بسیار باکیفیت باشد ،میکروب و باکتری کمی داشته باشد و از دام بیمار یا تحت درمان با آنتی بیوتیک گرفته نشده باشد ، یکی از بیماری های دامی که در شیر تغییراتی ایجاد میکند و کیفیت پنیر را کم میکند ،ورم پستان دام است .


2- پنیر لیقوان لارا – 400 گرم

پنیر لیقوان لارا - 400 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 400 گرم
وزن بسته‌بندی: 600 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 13 × 9 × 4 سانتی‌متر
میزان چربی: پرچرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 21/13984
سایر توضیحات: ارزش غذایی در هر سهم 30 گرم :
انرژی: 65.6 کیلوکالری
قند: 0 گرم
چربی: 6.2 گرم
نمک: 1.4 گرم
اسید چرب ترانس: 0 گرم


مرحله دوم : استاندارد کردن شیر : پنیر سفید ازسه عنصر چربی ،مادت خشک و پروتیین شکل گرفته ، بر اساس نوع پنیر و شیوه فرآوری آن درصد هر یک از آنها فرق دارد.

چربی  شیر بر اساس نوع شیر ، در دمای ۵۵ درجه جدا میشود ، پس ازان چربی را بر اساس نوع پنیر تنظیم میشود و نسبت کازئین و چربی در شیر در مرحله فرآوری یکسان سازی میشود.

مرحله سوم : مایه زنی : در این مرحله باکتری های استارتر   را می‌افزایند . این باکتری ها دسته ای میکروب فرآوری شده هستند که در واقع اسید لاکتیک می‌باشند که حتی در مایه ماست هم وجود دارند. مقصود از اضافه کردن این باکتری به شیر کاستن PH  و اسیدی شدن شیر ،تشکیل دلمه است‌ .میزان اسید فرآوری شده در شیر برای ایجاد بافت و طعم پنیر اهمیت زیادی دارد . این باکتری ها با عمل آوری گاز در بافت پنیر حفره های را ایجاد می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: قیمت مبل ریلکسی ترک

ماده اصلی که سبب انتقاد شیر و به وجود آمدن لخته پنیر میگردد ، مایه پنیر است. این ماده را از معده گوساله شیرخوار گرفته اند . ترکیبات این ماده کیموزین که آنزیم اولیه پنیر سازی است و پیسین است. در این اواخر به دلیل کم پیدا شدن مایه پنیر گوساله ، از  عناصر جانشین آن مثل مایه پنیر گرفته شده از سایر حیوانات و مایه پنیر میکروبی استفاده میکنند . مایع پنیر میکروبی هم قیمت و هم کارکرد خوبی دارد . آن زمانی که میان افزودن باکتری استارتر و مایه پنیر به شیر فاصله وجود دارد ،را مرحله پیش رسی می‌نامند . زدن مایه پنیر باید در دمای تقریبی ۴۲ درجه سانتیگراد صورت بگیرد.


3- پنیر گوسفندی سالار لیقوان مقدار 400 گرم

پنیر گوسفندی سالار لیقوان مقدار 400 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 400 گرم
وزن بسته‌بندی: 613 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 10 × 10 × 8.5 سانتی‌متر
میزان چربی: پرچرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 21/11202
سایر توضیحات: ارزش غذایی در هر سهم پنیر (30 گرم):
– انرژی: 114 کیلوکالری
– قند: 0 گرم
– چربی: 5.85 گرم
– نمک: 1.1 گرم
– اسید‌های چرب ترانس: 0.288 گرم


مرحله چهارم : عملیات لخته : پس از افزودن مایه پنیر ،در شیر واکنش های شیمیایی رخ میدهد و سپس عملیات انعقاد شیر آغاز می‌شود و شیر به دلمه یا لخته تبدیل میشود . در این مرحله ازف اوری پنیر ، نخست شیری که به آن مایه افزوده اند را  هم می‌زنند ، تا یکدست شود و داخل ظرف مورد نظر ثابت بماند تا انعقاد انجام شود. بعد ازشکل گیری لخته ، برای اینکه آب به راحتی خارج شود ،بوسیله شانه های سیمی مخصوص برش به حالت مکعبی در می‌آید . پس ازبریذن دلمه ها چند دقیقه درهمان ظرف به جا میمانند و دوباره آهسته هم زده میشوند .

مقاله پیشنهادی: قیمت دمبل

بعد ازان آب پنیر از ظرف خارج می‌شود .سپس توسط آب نمک پاستوریزه به آن نمک میزند . برای اینکه بافت پنیر کیفیت بهتری داشته باشد ،به آن حدود ۰٫۱ تا ۰٫۲ درصد کلسیم کلرید می‌افزایند.

حال که با نحوه تولید پنیر آشنا شدیم ،خالا به سراغ معرفی  انواع معروف ترین گونه پنیر ،یعنی پنیر صبحانه میپردازیم .

انواع پنیر صبحانه :

پنیر لیقوان : پنیر لیقوان یا پنیر تبریزی جز پرهوادارترین پنیرهای سنتی ایران است. این پنیر بسیار شور ،چرب و خوش‌طعم است . یک بافت پفکی لذیذ دارد . این پنیر یک صبحانه لذیذ به همراه گردو، گوجه و خیار و سبزی است. این پنیر در کنار طعم  لذیذ و خواص زیادی به علت چربی و‌نمک زیاد برای افرادی که فشار یا چربی خون بالا دارند مناسب نیست.


4- پنیر لیقوان اوجان لبن مقدار 400 گرم

پنیر لیقوان اوجان لبن مقدار 400 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 400 گرم
وزن بسته‌بندی: 620 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 10 × 10 × 8.5 سانتی‌متر
میزان چربی: پرچرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 21/13984
سایر توضیحات:ارزش غذایی در هر سهم پنیر (30 گرم):
– انرژی: 71.64 کیلوکالری
– قند: 0 گرم
– چربی: 5.4 گرم
– نمک: 2.1 گرم
– اسید‌های چرب ترانس: 0.288 گرم


پنیر خامه ای : گونه دیگر از پنیر صبحانه پنیر خامه ای است و این پنیر بسیار چرب است . از آن در پخت غذا و شیرینی پزی استفاده میکنند . این پنیرها کم نمک اما بسیارچربند و برای کسانی چربی بالا و رژیم کاهش وزن دارند اصلا توصیه نمیشود.

پنیر فتا : این پنیر مابین خامه ای و لیقوان است نسبت به این دو چربی کمتری دارد ،ولی نسبتا پر نمک است . کسانی فشار خون دارند پیش از مصرف حتما باید آن را بشویند. پنیر فتا یک بافت فشرده و بدون حفره دارد. این پنیر منشا ایرانی ندارد و خارجی است . مزه آن را اکثر افراد دوست دارند. این پنیر امروزه خود درگونه های مختلف ی مثل پروبیوتیک ،بدون نمک و…. فرآوری و عرضه میشود .

مقاله پیشنهادی: خرید برق لب

پنیر ماسکار پونه : این پنیر تفاوت فاحشی با سایر پنیرها دارد و آنهم این است که تخمیر نمیشود . اگر طرفدار پنیرهای بسیار چرب هستید ، این پنیر گزینه خوبی برای شماست . این پنیر در شیرینی‌پزی و آشپزی نیز استفاده میشود . این پنیر علی رغم خوشمزگی  کالری زیادی دارد و اگر اضافه وزن دارید و درحال کاهش وزن هستید ، برای شما مناسب نیست.

پنیر سفید کم چرب : پنیر سفید ازگونه های پنیر فتا به شمار می آید . نوع کم چرب آن کم کالری تراست ،در برنامه غذایی  رژیم های کاهش وزن میتوانید آن را جا دهید.


5- پنیر لیقوان کم چرب اوجان لبن مقدار 400 گرم

پنیر لیقوان کم چرب اوجان لبن مقدار 400 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 400 گرم
وزن بسته‌بندی: 604 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 10 × 10 × 8.5 سانتی‌متر
میزان چربی: کم چرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 21/13983
سایر توضیحات: ارزش غذایی در هر سهم پنیر (30 گرم):
– انرژی: 380 کیلوکالری
– قند: 0 گرم
– چربی: 2.3 گرم
– نمک: 3.2 گرم
– اسید‌های چرب ترانس: 0 گرم


پنیر لاکتیکی : این پنیر ازجریان آنزیم پنیر سازی درست میشود . در اصل باکتری های مفید ماست را تبدیل به پنیر میکنند. هنگامی که این حادثه روی دهد ،پنیر ازاسید لاکتیک شکل میگیرد و علت نامگذاری آن هم این است.

مزیت این پنیرها پروتیین بالا و چربی متوسط است . بهترین پنیر برای صبحانه لاکتیکی است و در زمان فرآوری به آن هیچ ماده  افزودنی ، اضافه نمی‌کنند.

مقاله پیشنهادی: آفتابه لگن پلاستیکی

نکات مهم درخرید پنیر :

حین خرید پنیر به بوی آن توجه کنید ، پنیر باید بوی پنیر بدهد ،بوی علف ، طعم دهنده ها ، کپک و قارچ زدگی نداشته باشد.

پنیرها در بازار هم به صورت فله ای و هم پاستوریزه عرضه میشوند. برای حفظ سلامتی خود بهتر است نوع پاستوریزه آن را انتخاب کنید.

اگر بیماری یا رژیم غذایی خاصی دارید حین خرید پنیر به ترکیبات آن دقت کنید ، چربی ، نمک آن چقدر است ، آیا به سایر افزدنی ها آلرژی دارید یا خیر .

زمان خرید پنیر حتما تاریخ تولید و انقضا آن را بررسی کنید ، در پنیرها پاستوریزه این تاریخ روی آنها درج شده است .  ولی در پنیرهای  فله ای زمان تولید و انقضا آن را نمیتوانید متوجه شوید .


6- پنیرلیقوان اوجان لبن مقدار 650 گرم

پنیر لیقوان اوجان لبن مقدار 650 گرم

خرید محصول

مشخصات کالا

وزن: 650 گرم
وزن بسته‌بندی: 1145 گرم
ابعاد بسته‌بندی: 9.5 × 9.5 × 17.5 سانتی‌متر
میزان چربی: پرچرب
شکل پنیر: قالبی
شماره پروانه بهداشت: 21/13984
سایر توضیحات:ارزش غذایی در هر سهم پنیر (30 گرم):
– انرژی: 380 کیلوکالری
– قند: 0 گرم
– چربی: 6.2 گرم
– نمک: 1.4 گرم
– اسید‌های چرب ترانس: 0 گرم


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن