خانه و سبک زندگی

راهنمای خرید اینترنتی بهترین مارک انواع قازن، جنس خوب و ارزان قیمت

قازن چیست؟ قازن را از کجا بخریم؟ قازن در انواع مدل های ترکمنی، قدیمی، ریگی، چدن، دیگ به فروش میرسد. قبل از خرید اینترنتی بهترین مارک قازن به بررسی نکات خرید آن میپردازیم:

آیا شما تنها در قابلمه یا ماهیتابه های معمولی آشپزی می کنید ؟ جنس ظروف آشپزی خانه شما از چیست ؟ فکر می کنید فلزاتی که با آن ها انواع قابلمه ها را تولید می کنند چه تاثیری روی سلامتی شما دارند ؟ مثلا فرق بین قابلمه های مسی و چدنی یا آلومینیوم چیست و چه تاثیری روی سلامتی شما می گذارند ؟ آیا می دانید قازن چیست و آیا تاکنون در قازن ها آشپزی کرده اید ؟ دلیل شما برای استفاده از آن ها چیست ؟ آیا برای خاصیتی که دارند از آن ها استفاده می کنید و یا ظاهر متفاوتی که با دیگر قابلمه ها دارند ؟ نظرتان در مورد غذای پخته شده توسط آن چیست و آیا فرقی با غذا های پخته شده در ظروف دیگر را دارند ؟ فکر می کنید این ظروف قدیمی هستند یا به تازگی شروع به تولید آن ها شده است ؟

قازن مدل D-63

قازن مدل D-63
ابعاد
۳۰x۳۰x۱۳ سانتی‌متر
وزن
۳۸۰۰ گرم
جنس بدنه
چدن
جنس روکش
چدن
تعداد دسته
دو عدد

مقاله پیشنهادی: قیمت حباب لوستر

قازن نوعی از قابلمه می باشد که ظاهری گرد و با انحنای زیادی که دارند ، تقریبا شبیه به نیم کره ای هستند که کفی کوچکی برای مستقر شدن روی سطوح دارند و معمولا از چدن ساخته می شود و رنگ آن تیره است ، البته که امروز رنگ های دیگری از قازن ها در بازار وجود دارد اما قازن چدنی اصل رنگی تیره ای دارد . استفاده از این ظروف از قدیم الیام در ایران به خصوص در ناحیه ترکمن نشین ها رواج داشته است که حتی نام قازن یا قازان اصطلاحی ترکی و بر گرفته از زبان آن ها است . اما به دلیل خواص و ویژگی هایی که این ظروف دارند افراد بسیاری نه تنها ترکمن ها بلکه دیگر افراد در دیگر نقاط کشور هنوز هم از این ظروف استفاده می کنند . اما می خواهیم بدانیم مزایا و معایب این ظروف چیست ؟ قیمت و ماندگاری آن ها چقدر است ؟ راهکار های استفاده درست از این ظروف چیست ؟ چه غذا هایی می توان در قازن ها پخت ؟ از چه مکان هایی می توان آن را خریداری نمود ؟

ظرف پخت مدل قازن چدنینو

ظرف پخت مدل قازن چدنینو
ابعاد
۲۸x۲۸x۱۲ سانتی‌متر
وزن
۳۰۰۰ گرم
جنس بدنه
چدن
امکانات ظاهری
دسته
اقلام همراه محصول
یک بروشور حاوی: نحوه آب بندی چدن خالص + نحوه شست شو چدن خالص

مقاله پیشنهادی: خرید کاغذ کرافت

قازن یا دیگ ریگی و یا پاتیل چدن که استفاده از آن ها برای آشپزی و پخت و پز به سالیان دور و درازی باز می گردد، طوری ابتدا افراد کوچ رو آسیانه میانه به ویژه ترکمن ها و مردم گلستان برای پخت غذا ها و نان و شیرینی از آن استفاده می کردند . به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که این ظروف دیگ مانند دارند هنوز هم این ظروف تولید و استفاده می شود طوری که هنوز استاد کاران ماهر در کارگاه های خود با ابزار بسیار ساده و خاک و کوره آتش، اما با مهارت و فوت و فن خاصی، بدون استفاده از ماشین آلات صنعتی و سنگین و به روش قدیمی، قازن هایی با ابعاد متفاوت می سازند و زنان ترکمن با وجود انواع قابلمه ها از قابلمه های سرامیکی گرفته تا قابلمه هایی که از جنس بدنه هواپیما هستند ، تنها از قازن ها برای آشپزی و پخت و پز استفاده می کنند . این ظروف به عنوان سوغاتی سنتی استان گلستان و منطقه ترکمن نشین در بازار های هفتگی آنجا نیز یافت می شود که قیمت مناسبی هم دارند و می توان از آن ها به عنوان سوغاتی برای هر یک از اقوام و یا استفاده در منزل خود خریداری کرد .

قابلمه بی نظیر مدل قازان سایز 14

قابلمه بی نظیر مدل قازان سایز 14
ابعاد
۱۸x۱۲x۹ سانتی‌متر
وزن
۲۵۰ گرم
سایز
۱۴
جنس بدنه
آلومینیوم
جنس روکش
آلومینیوم

مقاله پیشنهادی: پتاسیم نیترات در عطاری

همانطور که گفته شد جنس این ظروف از چدن است . چدن آلیاژی تشکیل شده از آهن و کربن است و استفاده از این ظروف برای پخت و پز باعث تامین عنصر آهن مورد نیاز بدن می شود که نقش مهمی در ساخت سلول های خونی و مبارزه با کم خونی و بیماری های خونی دارد . این ظروف مزایای دیگری نیز دارند که به شکل ظاهری قازن ها باز می گردد، مثلا انحنای زیاد آن نسبت به دیگر ظروف و کفه ی کوچکی که دارد باعث شده وقتی روی شعله قرار می گیرند حرارت به صورت یک نواخت در همه قسمت های آن پخش شود، این ویژگی باعث شده غذایی که در آن می پزید خوب بپزد، از طرفی جنس ظروفی که از چدن هستند مانند قازن، گرما را مدت زمان زیادی در خود نگه داری و حفظ می کنند که باعث شده علاوه بر اینکه غذاهایی که با آن می پزیم خوب دم بکشد یا جابیوفتد و خوش رنگ و لعاب باشند، بعد از خاموش کردن شعله، با حفظ حرارت، غذا را برای مدت زمان طولانی تری گرم نگه می دارد تا سرو شود، به این طریق غذا پس از پختن زود سرد نشده و از دهن نمی افتد . از این ویژگی قازن ها می توان برای پختن انواع گوشت و ماهی و مرغ و تهیه استیک و انواع مختلف کوکو و حتی نان و شیرینی و دم گذاشتن برنج استفاده کرد که باعث می شود این غذا ها و خوراکی ها به خوبی پخته و خوش طعم شود و جا بیوفتد . استفاده از چدن برای ساخت قازن ها نیز باعث استحکام و ماندگاری ظروف ساخته شده از آن می شود بنابرین اگر قازن های چدنی را به خوبی نگه داری کنیم مدت زمان زیادی شاید حدود 100 سال عمر می کند . از دیگر مزایای استفاده از قازن ها، ظاهر آن است که باعث شده هنگام آشپزی بتوان مواد داخل آن را به راحتی هم زد و تسلط بیشتری روی آسپزی داشت و یا در پختن کوکو و کتلت به راحتی آن ها را برگرداند .

سرویس قابلمه 8 پارچه بی نظیر مدل قازان

سرویس قابلمه 8 پارچه بی نظیر مدل قازان
اقلام سرویس پخت و پز
قابلمه
تعداد پارچه
هشت پارچه
ساختار بدنه
آلومینیوم
جنس روکش
لعاب
کشور مبدا برند
ایران

مقاله پیشنهادی: حراج کاپشن

از طرف دیگر چون سطح یک نواختی ندارند و مقعر می باشند روغن کم تری هنگام آشپزی با قازن ها مصرف می شود و نیازی نیست که تا گردن ظرف در آن روغن ریخت و مواد غذایی را غرق در روغن کرد و در نتیجه می توان از آن برای پختن یا سرخ کردن غذا های رژیمی و کم روغن و سالم استفاده کرد . علاوه بر این ها، برای استفاده در سرخ کردن مواد غذایی حالتی نچسب دارد .

مقاله پیشنهادی: بهترین مارک صندلی راحت نشین

ترکمن های مردم گلستان در این ظروف غذا های متفاوتی از جمله غذای سنتی معروف خود را به نام چکدرمه و نان و شیرینی های سنتی مخصوص خود را در قازن ها می پزند . آشپزان و شیرینی پزان ماهر نیز می توانند انواع نان و شیرینی و نان روغنی را به راحتی در این قازن ها بپزند و از طعم لذیذی که این ظروف به آن ها می دهند لذت ببرند . از این دیگ ها برای پختن قورمه، دم گذاشتن برنج و پختن گوشت و ماهی و انواع کوکو ها و خورشت ها نیز می توانید استفاده کنید که طعم غذای شما را چند برابر می کند .

ظرف پخت مدل قازن کد 190

ظرف پخت مدل قازن کد 190
ابعاد
۳۹x۳۹x۱۴ سانتی‌متر
وزن
۶۲۰۰ گرم
جنس بدنه
چدن
تعداد دسته
دو عدد
جنس دسته
چدن

مقاله پیشنهادی: کرنومتر برای کنکور

شما اگر قازن های چدن خالص و اصل را خریداری کنید، علاوه بر اینکه در ساختن بدنه آن از مواد مضر و شیمیایی استفاده نشده است، روکش های شیمیایی در لایه درونی آن ها نیز به کار نرفته و هنگام پخت و پز مواد خطرناکی وارد بدن شما نخواهد شد که بیماری هایی جبران ناپذیری ایجاد کند، همچنین ضد خط و خراش می باشند که می توانید قاشق و چنگال و حتی چاقو را روی آن ها کشید و هنگام شستن آن هارا با سیم های ظرف شویی زبر شست تا لکه و چربی های آن زدوده شود بدون این که هیچ خراشی روی آن ایجاد شود . اما امروزه عده ای قازن هایی تولید می کنند که روکش آلومینیوم دارند و یا به کلی از آلومینیوم و آلیاژ آن و یا آلومینیومی نامرغوب ساخته شده اند که ورود این عنصر به بدن بسیار خطرناک خواهد بود . قازن های ساخته شده از آلومینیوم، رنگی روشن و براق مانند نقره ای یا سفید دارند و در تماس با حرارت مواد سمی از خود آزاد می کنند که باعث بیماری هایی مانند انوع سرطان ها و آلزایمر می شود، همچنین شست و شوی آن ها باعث ایجاد خراش و در نهایت از بین رفتن رویه درونی آن می شود .

تنها معایب قازن های چدنی اصل، وزن سنگین آن است که جابجای را کمی سخت کرده است اما این ویژگی خود باعث تشخیص قازن های اصل از قازن های بدل می شود .

شما می توانید قازن ها را از در سفر به استان گلستان در بازار های آن و یا برخی از فروشگاه های لوازم خانگی شهر خودتان تهیه کنید. همچنین فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا، باسلام، ایسام و یا فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی بی کران و یا سایت کارخانه های تولیدی آن مانند آقای سنگ و 90کالا ، که سایز های متفاوتی از قازن ها را می فروشند تهیه کنید . این قازن ها قیمت کمتر اما مزایای بیشتری نسبت به دیگر دیگ ها و قابلمه ها دارند اما پس از خرید، اگر دفترچه راهنمایی وجود داشت آن را مطالعه کنید زیرا این ظروف را باید قبل از مصرف آب بندی کرده و سپس مصرف کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن