خوراکی ‌ها

آموزش تهیه فالوده خوشمزه و لذیذ در خانه، با کمترین هزینه – راهنمای خرید مواد اولیه و مورد نیاز برای تهیه انواع فالوده

فالوده چیست؟ فالوده را از کجا بخریم؟ فالوده در انواع مدل های یزدی، شیرازی، کرمانی، بستنی، خشک، دایتی، کیلویی، عمده، سیب، طالبی، گرمک، عسل، گلاب، رشته به فروش میرسد. قبل از خرید اینترنتی بهترین مارک فالوده به بررسی نکات خرید آن میپردازیم:

حتما تا کنون فالوده خورده اید اما آن را درست کرده اید یا فالوده آماده تهیه کرده اید؟ می دانید فالوده از چه موادی درست می شود و چقدر ارزش غذایی دارد؟ نظر شما در مورد فالوده های با طعم های زغال اخته و آلبالو و انبه چیست؟ به نظر شما فالوده چقدر کالری دارد و آیا چاق کننده است؟ شما چه نوع فالوده هایی را می شناسید؟ نام فالوده شیرازی بسیار سر زبان ها است، آیا می دانید شهر های دیگری نیز فالوده مخصوص به خود را تولید می کنند که طرفداران خود را دارند؟ مانند کرمان، یزد و حتی ارومیه.

رشته فالوده رایس ورمیشل – 200 گرم

رشته فالوده رایس ورمیشل - 200 گرم
وزن
۲۰۰ گرم
وزن بسته‌بندی
۲۱۰ گرم
شماره پروانه بهداشت
۴۵۲۴۶۳۸۷۶۳۵۴۳۶
شکل ماده غذایی
رشته‌ای

مقاله پیشنهادی: ابغوره

آیا می دانید این دسر معایب یا مزایا دارد؟ تا به حال به قصد مفید بودن آن را میل کرده اید یا فقط برای رفع عطش و گرما؟ آیا کلمه فالوده مختص به نوعی دسر با رشته های یخی است؟ فالوده هندوانه و سیب چیست که استفاده دارویی دارد؟ شما دوست دارید این دسر را چطور استفاده کنید؟ فالوده بستنی، فالوده ژله یا فالوه معمولی با عرقیجات؟ فالوده چه طبعی دارد و برای چه افرادی مضر است؟ آیا مصرف آن منعی برای خانم های باردار دارد؟ در ادامه شمارا با یکی از پر طرفدار ترین دسر های تابستان و معایب و مضایای آن و انواع مختلفی که دارد مانند: فالوده لیمو، فالوده هلو و فالوده بستنی آشنا می کنیم

مقاله پیشنهادی: بهترین ست مانیکور و پدیکور

آیا کسی را می شناسید که تا به حال فالوده نخورده باشد؟ یا تا به حال آن را در گرمای طاقت فرسای تابستان میل نکرده باشد تا خنکی را به وجود او ببخشد؟ یا حتی آن را در سفر به شهر زیبای شیرازدر کوچه پس کوچه های آن در هوای آغشته به عطر بهارنارنج نیز میل نکرده باشد و رشته های سرد آن را زیر دندان مزه مزه نکرده باشد؟ اگر چنین باشد از لذت بزرگی محروم شده است زیرا این دسر به قدری لذیذ است که طرفداران آن حتی درسرمای زمستان نیز آن را کنار نمی گذارند.

مقاله پیشنهادی: تشت پلاستیکی 

فالوده یکی از خوشمزه ترین دسرهای سنتی ایرانی، که نوعی نوشیدنی یا گونه ای بستنی با طبع سرد است که ثبت ملی شده است. طبق آمار قدمت آن به 400سال پیش از میلاد مسیح می رسد. فالوده عموماً شامل رشته های نازک یخی، از نشاسته یا گاهاً شبیه به دانه های مروارید و به شکل دکمه است که در شربتی نیمه یخ از گلاب و شکر ساخته می شود. معروف ترین نوع فالوده متعقل به شهر شیراز است که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد و در سراسر دنیا نیز فالوده را با نام «فالوده شیرازی» می شناسند. در روایات بسیار آمده است که ایرانیان برای علی(ع) فالوده برده اند و مورد پسند آن حضرت قرار گرفته است.

نشاسته شاهسوند مقدار 500 گرمی

نشاسته شاهسوند مقدار 500 گرمی
وزن
۵۰۰ گرم
ابعاد بسته‌بندی
۸*۲.۵*۲.۵ سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
۵۰/۱۶۶۱۷
سایر توضیحات
- مناسب در تهیه دسرها, فرنی و...

مقاله پیشنهادی: قیمت کارت صدا ارزان

این خوراک در کشورهای خاورمیانه مانند هند، پاکستان و ایران وجود دارد ولی به روشی متفاوت با فالوده ایرانی تهیه و با چاشنی های گوناگونی سرو می شوند اما خواستگاه اصلی آن ایران و در شیراز می باشد. مسافرانی که برای تفریح به ایران و شهر شیراز و حافظیه می آیند از نوش جان کردن این دسر در آن فضای زیبا و غرق در عطر بهار نارنج و گلاب استقبال زیادی کرده اند.

مقاله پیشنهادی: شال مردانه

در قدیم الیام برای تهیه فالوده، نشاسته  را آب می کردند و سپس می پختند که به حالت خمیری درآید، سپس خمیر نشاسته را از الک یا سبدی رد می کردند که شکل رشته ای پیدا کنند و بعد رشته ها را وارد آب یخ می کردند تا سفت تر شوند و حالت نیمه یخ پیدا کنند، در آخر رشته هارا در شربتی شیرین و خنک از گلاب یا شکر نگهداری می کنند تا میل شود. عده ای نیز فالوده را از پختن  پودر بادام و شکر تهیه میکردند که به آن حلوای نشاسته نیز می گفتند.

مقاله پیشنهادی: دستگاه ضخامت سنج رنگ خودرو

شما نیز می توانید انواع فالوده را با در اختیار داشتن مواد اولیه آن  به روش های سنتی در منزل تهیه و از آن به عنوان دسری متفاوت برای پذیرایی در انواع مراسم ها و مهمانی ها استفاده کنید. مواد اولیه آن شامل : نشاسته گندم ، گلاب ، شکر، آب ولرم برای درست کردن خمیر نشاسته ، آب لیمو و ماسوره رشته ای یا الک و چرخ گوشتی که سوراخ های بسیار کوچکی داشته باشد برای برش زدن خمیرنشاسته .( به جای شکر می توانید از عسل، شیره یا قند هم استفاده کنید)

شکر سفید یک نفره ندند – 10 گرم بسته 800 عددی

شکر سفید یک نفره ندند - 10 گرم بسته 800 عددی
وزن بسته‌بندی
۸ کیلوگرم
ابعاد بسته‌بندی
۱۶x۱۶x۳۰ سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
۵۲/۱۱۷۹/۷
نوع شکر
سفید
نوع بسته‌بندی
ساشه

ابتدا نشاسته را با آّب ولرم حل کنید و روی اجاق هم بزنید تا حالت خمیری پیدا کند و وسط ظرف جمع شود ، سپس تا وقتی که هنوز گرم و داغ است با روشی که دوست دارید آن را رشته رشته و وارد ظرفی که حاوی آب یخ است کنید. وقتی حالت نیمه جامد پیدا کرد حتما آن را آبکش کنید (می توانید رشته های آبکش شده را در داخل فریزر برای مصارف بعدی نگهداری کنید)

برای تهیه شربت آن، آبی را روی گاز گذاشته و شکر را به آن اضافه می کنید تا حل شود، سپس آنرا در فریزر گذاشته تا یخ بزند. بعد آن را خارج کنید و یخ ها بشکنید، رشته های فالوده را وارد آن کنید و در آخر به آن آب لیمو یا عرقیجات دیگر اضافه و میل کنید .

برای طعم دادن به آن و درست کردن انواع گوناگون فالوده کافی است شربت شکر وگلاب آن را با شربت میوه های دیگری مثل آب پرتغال، آلبالو، لیمو، وهرنوع شربتی که دلخواهتان است جایگزین کنید .امروزه در بازار دستگاه فالوده زن نیز برای راحتی شما عزیزان و کسانی که کسب و کارشان فروش فالوده است وجود دارد که می تواند جایگزین روش های قدیمی برای رشته کردن خمیر نشاسته باشد. اگر هیچکدام از روش های رشته کردن خمیر نشاسته برایتان مقدور نبود می توانید از «رشته آماده فالوده » موجود در بازار استفاده کنید. برای تزیین آن نیز می توانید از پسته آسیاب شده، تخم شربتی یا ورقه های نازک لیمو یا توت فرنگی استفاده کنید. به دلیل حالت نیمه جامد بودن رشته های آن سریعاً باید آن را میل کنید تا آب نشود.

گلاب ربیع – 0.43 لیتر

گلاب ربیع - 0.43 لیتر
وزن بسته‌بندی
۵۰۳ گرم
ابعاد بسته‌بندی
۲۴ × ۶ × ۶ سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
۴۰/۱۰۰۱۴
حجم
۴۳۰
سایر توضیحات
درجای خشک و خنک نگه‌داری شود

بااینکه فالوده خود نوعی دسر است با استفاده از آن می توان دسر های دیگری نیز تهیه کرد مانند فالوده بستنی و فالوده ژله ای با طعم انواعی از ژله ها که از آنها به عنوان میان وعده یا پیش غذا استفاده می شود.

کلمه ی فالوده در آشپزی و خانه داری امروز بسیار کاربرد دارد ولی گاهاً منظور فالوده ی رشته ای نیست. فالوده سیب فقط با رنده کردن سیب و ریختن گلاب روی آن به وجود می آید که ساده ترین و عملی ترین داروی خانگی برای حل مشکلات عصبی روده و معده است که باید قبل از خواب میل شود. برای تهیه فالوده طالبی و گرمک نیز کافی است این میوه هارا میکس کرده و پس از خنک شدن میل کرد.

اصطلاح فالوده در اصل پالوده بوده است. در زمان قدیم وقتی نشاسته را خمیر می کردند و در ظرفی توری مثل سبد می ریختند، روی آن ظرفی دیگر قرار می دادند و با پا فشار وارد می کردند تا خمیر به حالت رشته ای از زیر خارج شود و وارد ظرفی دیگر شامل آب یخ شود. به دلیل فشار وارد شده از پا به ظرف، به رشته های به دست آمده پالوده می گفتند. اما بعد از حمله ی اعراب به ایران به دلیل عدم وجود حرف «پ» در زبان آنها، پالوده، فالوده تلفظ شد و این کلمه ی جدید در زبان ما نیز ماندگار شد.

انواع متفاوت فالوده از لحاظ خواستگاه شامل فالوده شیرازی، یزدی و کرمانی می باشد که هر کدام با روش خاصی تولید و با شربتی متفاوت مصرف می شود .در این شهرها به دلیل شهرت فالوده های مخصوص، اهالی آن و به خصوص جوانان توانسته اند فالوده فروشی های بزرگی تاسیس و یا با فروش آن از قنادی، بستنی فروشی و کافه ها سود بسیاری کسب کنند ،هرچند دیدن یک تابلوی بزرگ با عنوان «فالوده شیرازی» در هرجای ایران یا کوچه و کنار خیابان ها، روی گاری های قدیمی کنار باقالی و لواشک ها عجیب نیست.

فالوده شیرازی شامل رشته های نازک نیمه یخی در شربتی شیرین و خنک که با آب لیموی تازه ی شیراز وعرقیجاتی مثل عرق نسترن و بیدمشک مصرف می شود. این دسر را میتوان با بستنی سنتی نیز میل کرد. در شیراز می توانید بهترین فالوده هارا از مغازه های پشت ارگ کریم خان و خیابان فردوسی تهیه کنید. از رسومات شیرازی ها سرو فالوده در مراسماتشان از جمله عروسی هاست.

شربت آلبالو سن ایچ مقدار 3 کیلوگرم

شربت آلبالو سن ایچ مقدار 3 کیلوگرم
ابعاد بسته‌بندی
۲۶ × ۱۴.۵ × ۹ سانتی‌متر
شماره پروانه بهداشت
۱۳/۱۰۰۹۲
حجم
-
نوع بسته‌بندی
خانواده
نوع شربت
آلبالو

فالوده یزدی که در شهر یزد به آن ماقوتک نیز گفته می شود اولین بار توسط «علی شاکر» یا علی ماشالله و در اردکان تهیه شد. این نوع فالوده نسبت به فالوده شیرازی دارای رشته های ضخیم و کوتاه تری می باشد که نسبتاً ناشناخته باقی مانده و فقط مخصوص شهر یزد است که با شیره، گلاب و سیاه دانه ،تخم شربتی  یا خرفه مصرف می شود و قدمتی 50 ساله دارد. اما فالوده کرمانی برخلاف دو نوع دیگر حالت رشته ای ندارد و شبیه به دانه های مروارید است که با عرق نعنا سرو می شود.

شهر ارومیه نیز فالوده مخصوص به خود را دارد که رشته های نشاسته آن نازک ولی بسیار بلندتر از فالوده شیرازی است و با عرقیجاتی مانند بادرنجبویه و در کنار بستنی سنتی سرو می شود.

امروزه اغلب  به دلیل وجود ابزار مناسب و زحمت زیاد تهیه سنتی این خوراک لذیذ ،روش های قدیمی تولید آن کنار گذاشته شده و با کمک دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی ویژه، به صورت بسیار سریع و راحت تر، با رعایت بهداشت بیشتری تولید می شود که به صورت پاستوریزه و بسته بندی وارد بازار میشود .شرکت سرو سپید شیراز اولین تولید کننده فالوده پاستوریزه می باشد که در پروسه تدوین استاندارد فالوده پیش قدم بوده انواع فالوده با طعم های مختلف عرقیات گیاهی، میوه ای (انبه ای ، آلبالویی ، لیمویی ، آناناس) و زعفرانی تولید می کند. شرکت هایی دیگر مانند کاله، میهن و دایتی که این محصول را تولید می کنند نیز تنوعی به طعم این دسر داده اند، مانند فالوده پرتقالی، آلبالویی و لیمویی ،زعفرانی و انبه ای دایتی، بستنی موشکی فالوده و بستنی یخی فالوده ای کاله و نیز فالوده بستنی زعفرانی میهن. انواع این شرکت ها فالوده هایی با بسته بندی و وزن های متفاوت مانند کیلویی و تک نفره تولید کرده که همه این این محصولات را میتوان از سوپر مارکتی های بزرگ و کوچک تهیه کرد. در تولیدات صنعتی این محصول می توان آن را برای مدت زمان بیشتری و با رعایت اصول بهداشتی نگهداری کرد .

شرکت هایی مانند میکلا ، مش رجب، کادایف نیز رشته آماده فالوده (به صورت خشک) و بسته بندی های متفاوت با قیمت های مناسب را نیز تولید می کنند که خریدار فقط زحمت درست کردن شربت آن را می کشد . این نوع رشته هارا می توان به مدت طولانی تری مثلا 2 تا 3 سال با رعایت اصول بهداشتی و در دمای معین نگهداری کرد .

هرچند روش تولید سنتی فالوده در گوشه و کنار بازار و خیابان های شیراز و یزد دیده می شود و یادگاری است از زمان های قدیم و بستنی فروشی ها با کاشی های سفید و صندلی هایی که از مشتریان خالی نمیشد . هنوز هم در برخی پارک ها و فضاهای سبز، فالوده فروشانی با پیش بند سفید و گاری و چرخ های قدیمی در مخزن های کوچک فالوده می فروشند و آدمی را به دورانی دور می برند .

فالوده را نیز می توانید از شیرینی فروشی ها ، بستنی فروشی هایی مانند نعمت ، حاجی بابا ، جلاتو و کافی شاپ ها تهیه کنید که به دلخواه شما به آن آب لیمو، عرق نعنا و گلاب یا شربت آلبالو اضافه می شود .

این دسر خوش مزه در فصل گرما بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند از گرمازدگی جلوگیری کند . تامین کننده انرژی و برطرف کننده خستگی است. همچنین  نشاسته که مهم ترین جزء سازنده فالوده است نوعی کربوهیدرات می باشد که ارزش غذایی بالایی دارد ، در اثر سوخت و ساز در بدن تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می شود و می تواند انرژی لازم برای  سلول های مغزی و مرکزعصبی بدن را تامین نماید . همچنین با تبدیل شدن به گلوکز سریعاً قند خون را بالا می برد که مناسب برای افرادی که قند خون پایینی دارند می باشد ، افراد روزه دار نیز که به دلیل گرسنگی طولانی نزدیک به اذان مغرب قند آن ها شدیداً افت پیدا می کند و بدن آنها سرد می شود می توانند در افطار خود از فالوده استفاده کنند تا قند آنهارا سریع بالا ببرد و پس از مدت کوتاهی حس گرمی داشته باشند .

مصرف آن به هنگام فعالیت های شدید فکری ، یادگیری و مطالعات درسی و کم حجم شدم آب بدن مفید نیز بوده . از دیگر خواص دارویی آن می توان به تقویت معده و قطع اسهال ناشی از گرما زدگی اشاره کرد . از فالوده در برخی ناراحتی های حلق و ریه نیز استفاده می شود . در شهر سیرجان برای برخی از بیماری های پوستی خوردن آن را تجویز می کنند.

فالوده مانند همه خوراکی ها در اثر مصرف زیاد و بی رویه می تواند مشکلاتی را برای شما عزیزان مانند دیابت، افزایش وزن به دلیل کالری بالای آن ،افزایش چربی خون و بیماری های قلبی و عروقی به وجود آورد. نشاسته که مهم ترین ماده اولیه آن است حاوی کلسیم،آهن و فیبرمی باشد که کالری بالایی دارد، اما  در اثر مصرف زیاد می تواند جذب پروتئین و دیگر مواد مغذی را مختل کند و باعث سوءتغذیه و اختلال در برخی اجزا و سلول های بدن شود و با تحریک انسولین بیش از اندازه زمینه ی سرطان لوزالمعده را ایجاد کند .در نتیجه نباید به صورت مداوم مصرف شود. همچنین مصرف این دسر برای افراد دیابتی و سرد مزاج  ودارای کبد چرب توصیه نمی شود. زنان باردار نیز که بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند باید از مصرف زیاد این دسر خودداری کنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن